Sanoma zet interne accelerator aan het werk

2251643354_26d7374bd0
Pagina tools
NIEUWS - 23 maart 2013 07:00

Eind vorig jaar liet Sanoma 150 medewerkers met elkaar kampen wie het beste digitale idee heeft. Dat leidt er nu toe dat een viertal ideeën in een nieuwe interne accelerator wordt uitgewerkt tot concrete producten.

Het gaat daarbij om vier mobiele producten. Kleine teams uit ‘Sanomalanden’ tuigen als ware het kleine, zelfstandige startups een venture op die in de loop van dit jaar op de markt moeten komen. Wat de ideeën omvatten, wil de uitgever niet kwijt. Thematisch gezien gaan ze over beauty, gamified learning, leren met behulp van video en digitale ‘leermarktplaatsen’.

Sanoma is een van de weinige uitgevers die structureel een digitale snelkookpan faciliteert voor zijn medewerkers en hen regelmatig wil stimuleren om nieuwe voeding in die pan te stoppen. Dit initiatief staat naast Sanoma Ventures, de participatietak die financiële belangen neemt in andere bedrijfjes.

Rocco van den Berg, lid van Sanoma’s Future Media Team: “We verwachten dat er regelmatig nieuwe ventures bijkomen die uit nieuwe rondes van het acceleratorprogramma voortkomen. Het idee is dat een venture snel een succes wordt of snel faalt. Elk venture moet binnen een jaar zijn bestaansrecht bewijzen, of we gaan met iets anders door. Dat moet echt een verschil maken.”

Foto: Nigel Pepper (cc)

Meer over:

Sanoma

Reacties op "Sanoma zet interne accelerator aan het werk"

Er zijn tot nu toe 4 reacties geplaatst. Reageer ook!

Startups (en binnen 1 accelerator al helemaal) moeten juist samenwerken in plaats van elkaar beconcurreren. Dat zou Sanoma nog veel meer kunnen opleveren. Denk dat het om het zogenaamde competitieve element gaat, een wedstrijdje. Hoe dom. (Maar zou ook kunnen dat de journalist het woord ‘concurreren’ heeft toegevoegd …

Dank Edwin, want dat was idd niet de bedoelde woordkeuze.

van Deurzen 24 mrt, 2013 - 14:28

Dat is toch apart. Sanoma heeft juist alle evt innovatieve ideeen en oplossingen allemaal de nek omgedraaid en nu doen ze alsof ze iets nieuws hebben door intern een wedstrijdje te spelen. Vele en vele initiatieven zijn er geweest en in de tijd van dhr van Heukelom de nek omgedraaid (samen met dhr Buitelaar). In de tijd van dhr Molenaar ging het wel goed en was er van alles uit de koker van Sanoma (Digital) daarna zo goed als niks meer enkel de grote titels en nu gaan ze doen alsof ze iets moois gaan bedenken bij Sanoma??? Pfff

@van Deurzen – ik herken geenzins wat je stelt. kan je voorbeelden noemen?
Onder Paul Molenaar groeide ilse media met name door overnames (Schoolbank, Kieskeurig) en doordat de markt hard groeide.
Onder Joris van Heukelom/Michiel Buitelaar is juist meer ingezet op eigen productontwikkeling, bijvoorbeeld op het gebied van automated advertising/RTB, online video (o.a. Zie.nl) en mobiel (o.a. NU apps, tijdschriften apps).
In 2012 heeft Sanoma (digital) de eigen productontwikkeling uitgebreid met een intern accelerator programma en is het ook een extern venturing initiatief gestart.

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers