Deel dit artikel
-

SAP leidt nog altijd de Nederlandse CRM markt

Ongeveer een derde van de Nederlandse bedrijfsvestigingen gebruikt een CRM-pakket. SAP is met circa 9 procent daarbij nog altijd de grootste partij. Dit blijkt uit analyse door Computer Profile.

Ook Microsoft weet een aanzienlijk deel van de CRM-markt voor zich te winnen. Circa 7 procent van alle locaties gebruikt Dynamics CRM. Dit komt overeen met 21 procent van alle CRM-gebruikers.

Ook Salesforce, Exact en Oracle steken boven het maaiveld uit. Daarna is er een grote verscheidenheid aan oplossingen waarneembaar die allen een relatief beperkt aantal gebruikers kent. Maatwerk CRM, intern of extern ontwikkeld, is nog in gebruik bij iets meer dan 2 procent van alle locaties.

Er zijn duidelijke verschillen te zien binnen de marktsegmenten. SAP is binnen multinationals duidelijk marktleider met circa 29 procent. Ook Salesforce kent hier haar sterkste segment. Bij grote en middelgrote Nederlandse bedrijven komt Microsoft juist goed voor de dag. In het publieke domein wordt slechts beperkt gebruikgemaakt van CRM-oplossingen. Het registreren van klantgegevens vindt hier hoofdzakelijk plaats in branchespecifieke toepassingen, zoals EPD- en ZIS-systemen, GBA- en leerlingadministratiesystemen.

Van alle in kaart gebrachte CRM-oplossingen draait ongeveer 15 procent in de cloud. Oplossingen die onder de noemer private cloud vallen, worden meegenomen in de categorie hosted. Cloud betreft alleen publieke cloudoplossingen. Het afgelopen jaar is het aantal locaties dat gebruikmaakt van een hosted oplossing met ruim 7 procent gestegen. Vorig jaar had nog geen 29 procent van de locaties hun CRM-applicatie via een host draaien, inmiddels is dit 35 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond