Deel dit artikel
-

SBS drukt financiële cijfers Sanoma

SBS investeert meer dan verwacht in tv-rechten en de reclameverkopen vallen tegen. Dat zorgt ervoor dat Sanoma Media in Nederland zijn strategische doelen niet haalde. Ook de online omzet in Nederland daalde licht.

“Onze tv-activiteiten in Nederland presteren nog niet naar verwachting”, zegt de Finse uitgever bij de presentatie van de financiële cijfers over het vierde kwartaal van 2012. Die tegenvaller wordt geweten aan de tegenvallende advertentiemarkt. Nadere beschouwing van de cijfers laat zien dat SBS marktaandeel verliest onder kijkers en adverteerders.

Sanoma laat bij de publicatie van de cijfers weten dat het betere prestaties verwacht van het tv-bedrijf dat het in april 2011 samen met Talpa overnam. “De omzet bij Sanoma Media Nederland daalde met 10,8 procent” tot 207,2 miljoen euro. “De tv-advertentiemarkt in Nederland kromp in het laatste kwartaal met zeven procent, terwijl de online omzet ietwat afnam.”

SBS’s aandeel op de adverteerdersmarkt daalde volgens eigen opgave van 30,1 procent in 2011 naar 25,8 procent in 2012. Op de kijkersmarkt ging het aandeel van 22,9 procent naar 20,1 procent. Ondanks die dalende cijfers boekte Sanoma Media Nederland, waar televisie, online en print onder vallen, over heel 2012 een omzetstijging van 18,4 procent tot 760 miljoen euro.

Sanoma rapporteert de cijfers van zijn online activiteiten in Nederland niet meer apart.

Foto: Robert Donovan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond