Deel dit artikel
-

Scheer & Foppen wil Media Markt online voorblijven

Scheer & Foppen, bekend van de bakstenen winkels die witgoed en bruingoed verkopen, investeerde de afgelopen jaren flink in webshops. “Online niet meer weg te denken. Nu is het een kwestie van optimaliseren en oogsten”, aldus Henk Gankema, manager e-commerce bij Scheer & Foppen.

Gankema: "Het is het nog steeds zo dat 80 procent van de consument in stenen winkel een product zoekt. Maar we proberen zo breed mogelijk in te zetten." Welk percentage van de omzet Scheer & Foppen uit de online verkopen haalt, dat wil Gankema niet zeggen. Wel wil hij kwijt dat de vier de sites van Scheer & Foppen bij elkaar wekelijks rond de 100.000 unieke bezoekers trekken. "Bobshop en Internetshop zijn onze speerpunten, die doen het het beste."

Hij vervolgt: "Online niet meer weg te denken. Vandaar onze investeringen de afgelopen jaren. Nu is het een kwestie van optimaliseren en oogsten." Oogsten voor concurrent Media Markt zich in het vaarwater begeeft? Gankema: "We hebben een andere doelgroep dan die van Media Markt. Daar zijn veel kijkers en een vluchtig publiek, wij moeten het meer hebben van advies richting de consument."

Media Markt opent in de zomer van dit jaar zijn webshops in Nederland. "Met onze shops hebben wij al een basis gelegd om online een goed platform neer te zetten. We hebben de online kennis in huis en een callcenter ter ondersteuning. Inmiddels hebben we al vijf jaar ervaring. Maar een voorsprong kun je ook kopen. Dat wordt de vraag. Aan de andere kant, als je niet meedoet, dan val je zeker af", aldus Gankema.

Om te beginnen is er de Scheer & Foppen-site ter ondersteuning van de bakstenen winkels. Gankema: "Maar daarnaast is er Digideals, een actiesite, met een beperkt aanbod. Internetshop.nl hebben we in 2004 overgenomen. Dat was een specialist op witgoed en daar hebben we in 2008 bruingoed aan toegevoegd. We willen Internetshop als full service internetwinkel aanbieden, met de nadruk op witgoed en huishoudelijke producten. Bobshop werd in 2009 overgenomen en is meer gericht op bruingoed, televisie en audio."

Hij denk met deze twee formules de markt goed te kunnen bedienen. "Met Internetshop en Bobshop kunnen we de klanten binden, met mailings en marketing. Met Digideals is het meer actiematig en bereik je eenmalig een klant."

Digideals en Internetshop kregen deze maand nog een upgrade. Volgende maand is de Scheer & Foppen-site aan de beurt. Voor Internetshop werd de usability onder de lopen genomen. Digideals kreeg een sociaal element mee door de mogelijkheid toe te voegen om producten en aanbiedingen te beoordelen.

Op dit moment onderzoekt Scheer & Foppen de mogelijkheden om social media te betrekken bij websites "Je moet het wel inhoud geven voor je zoiets uitrolt. Dus we kijken nu naar de invulling hiervan", aldus Gankema.

Daarnaast zet Scheer & Foppen in op cross channel. Gankema: " Voor de twee nieuwe webshops willen we afhaalposts ontwikkelen. Dan kan de klant zaterdag ergens terecht om een product op te halen. Bij de Scheer & Foppen-site betrekken we de winkels. Wij zijn er van overtuigd dat de consument zich online oriënteert, vervolgens een selectie maakt en dan in de winkel op zoek gaat. Vaak komen ze dan bij ‘de rode rakker’ terecht, omdat daar al alles staat. Wij proberen de consumenten online te bereiken, zodat ze naar de Scheer & Foppen-winkel gaan."

Deel dit bericht

2 Reacties

R Schaminee

hiermee

A.K

“…Wij proberen de consumenten online te bereiken, zodat ze naar de Scheer & Foppen-winkel gaan.”

Waarom zou men alsnog naar de Scheer&Foppen-winkel gaan als hetzelfde product dáár (ik de stenen winkel) 10 tot 20 euro duurder is, terwijl Bobshop en Digideals blijkbaar ook gewoon tot Scheer&Foppen behoort en dus net zo betrouwbaar zijn!?

Zo kost b.v. een bepaalde merk/model scheerapparaat op hetzelfde moment (27-11-2011) in de Scheer&Foppen-winkel €99,95 en bij Bobshop €87- máár bij Digideals €82-.

Wetende dat men bij al deze winkels dus ook gewoon bij Scheer&Foppen koopt, zou het toch dom zijn als men niet bij de goedkoopste “afdeling” bestelt!? Vreemde prijs-strategie, dan kan men het product eventueel wél even gaan bekijken en uitproberen/aanvoelen in de stenen winkel en als deze goed bevalt thuis “online” via de goedkoopste “afdeling” (Digideals of Bobshop) bestellen en laten bezorgen… 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond