Deel dit artikel
-

Scott Seaborn van Ogilvy over ‘de mobiele toekomst’

“Je kunt het best eerst je mobiele kanaal optuigen voordat je met de pc-versie van je digitale uitingen begint”. De baas Mobiel van reclamebureau Ogilvy, Scott Seaborn, raadt zijn klanten aan de mobiele uitingen als leidraad te nemen bij de communicatie richting doelgroepen.

Dat zegt Seaborn in een interview met Ronnie Overgoor. Het gesprek werd opgenomen tijdens de tweede Mobile Convention Amsterdam van Emerce en CM, vorige week dinsdag in de Beurs van Berlage te Amsterdam.

“Maak eerst je mobiele uiting en dan pas die voor de pc. Dan werkt de ‘media stack’ beter voor je”. De Engelsman bedoelt dat het mobiele kanaal dichterbij de gebruiker ligt dan de pc of digitale televisie. Het acht het raadzaam om vanuit de consument te bedienen vanuit een uitdijende cirkel van communicatiekanalen. Wie begint met het web moet mobiel ‘achteruit integreren’.

Het zet zijn stelling kracht bij met de opmerking dat 20 procent van het internetverkeer in Engeland al afkomstig is van mobiele apparaten als telefoons en tablets. “Daar staat tegenover dat minder dan 5 procent van de merken mobiele internetsites heeft”.

Get the Flash Playerto see this player.

“Het format van de drager dicteert. Je moet geen uitingen uit andere media, zoals televisie, ombouwen naar het mobiele kanaal. Dat werkt niet. Mobiel is uniek vanwege de karakteristieken van de drager. Telefoons hebben camera’s, speakers, microfoon en een GPS-antenne. Je zult de kennis over je doelgroep moeten combineren met de unieke karakteristieken van mobiel”.

Hoe de toekomst voor mobiele communicatie er uit ziet weet de Engelsman niet. “Maar we gaan ervan uit dat alle hardware met elkaar verbonden is. Denk aan zaken als je koelkast en je auto. En ook alle software is hyper connected”, de informatie uit iemands online profiel, van bijvoorbeeld Facebook, is geïntegreerd met software en hardware.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond