Deel dit artikel
-

Scoupy steekt app in het nieuw

De mobiele couponapplicatie Scoupy brengt volgende maand een compleet vernieuwde versie van zijn app uit. Versie 2.0 biedt adverteerders en gebruikers gerichter de mogelijkheid met acties te werken. Drie vragen aan marketingmanager Bas Jongerius.

De nieuwe app komt eraan. Wat zijn de belangrijkste nieuwe features?
“De Scoupy-App heeft een compleet nieuwe interface gekregen. De wensen die wij hadden ten aanzien van de nieuwe functionaliteiten vereisten een andere opzet van de Scoupy-App. Deze lijkt nu sterk op de menustructuur van Facebook, waarbij door te ‘swipen’ naar rechts een compleet menu tevoorschijn komt. Hoewel de app in basis nog steeds dezelfde look & feel heeft, is hij veel sneller, is het gebruiksgemak vergroot en zijn er meer mogelijkheden om visueel acties aan te prijzen.

Eén van de belangrijkste nieuwe features is de mogelijkheid om een ‘closed user group’ aan te maken. Wij noemen dat ‘Exclusives’. Daarmee bieden wij bijvoorbeeld uitgevers of verzekeraars de kans om voor hun lezers of klanten speciale aanbiedingen te leveren die alleen voor hen zichtbaar zijn. Voor dergelijke klanten kunnen wij een compleet pakket aanbieden inclusief tientallen aantrekkelijke acties alleen via deze closed user group beschikbaar zijn.

Daarnaast bieden wij nieuwe actiecategorieën aan die zowel voor de gebruiker als de deelnemende locaties interessant zijn. Scoupy Spotlight is daar een goed voorbeeld van: in een beperkte periode communiceren wij een zeer aantrekkelijke actie op prominente plekken op het mobiele scherm, onze site en ook in onze nieuwsbrieven.”

Je vertelde dat Scoupy nu 420.000 installs heeft. Maar dat zegt niets over actief gebruik.
“Inmiddels zijn dat bijna 550.000 downloads. Ruim 450.000 daarvan hebben zich geregistreerd als gebruiker. Dit aantal neemt elke maand met tienduizenden toe. De verwachting is dat wij de vijfhonderdduizend geregistreerde gebruikers deze zomer zeker gaan halen. Bijna zeventig procent van de active installs hebben de app in de maand mei minimaal een keer gebruikt. Dat actieve gebruik wordt veroorzaakt door de inhoud van de app: de content spreekt de consument aan en die vertellen het door. Daarnaast hebben wij de afgelopen maanden verschillende mediacampagnes ingezet. Zowel op tv, in print, huis-aan-huis, out of home én online. In die mediacampagnes hebben we bestaande Scoupyklanten meegenomen met hun actuele actie. Op die manier laten we zien welke retailers, local heroes en leisure locaties met Scoupy meedoen.

Inmiddels zijn wij ook begonnen met het zeer gericht versturen van acties via een pushbericht. Dit alleen naar gebruikers die hebben aangeven uit een bepaalde categorie of stad een actie te willen ontvangen per pushbericht. Als laatste, maar zeker niet het minste, verlangen wij van deelnemende locaties dat zij hun personeel goed instrueren over de deelname en het gebruik van Scoupy en dat er op de locatie genoeg POS-materiaal aanwezig is zoals flyers, stickers en posters. De consument moet zich welkom voelen Scoupy te gebruiken.

Deze gecombineerde strategie van goede content, continue mediadruk en zichtbaarheid op de locatie zelf, zorgt ervoor dat mensen Scoupy herkennen, vertrouwen en durven te gebruiken.”

Waarom blijft het voor retailers lastig om nieuwe marketingmiddelen te proberen?
“Retailers vinden het juist zeer interessant waar wij mee bezig zijn. Zij zien de potentie van mobile couponing zeker maar zijn terughoudend omdat bijvoorbeeld hun organisatie er nog niet op is ingericht of bijvoorbeeld omdat ze het lastig vinden in te zien wat het nou echt op kan leveren.

Waar ze in het begin aan Scoupy meededen om ervaring op te doen en te testen of het werkt, zien wij de laatste paar maanden dat retailers daadwerkelijk merken dat het zeer goed kan werken. Er zijn ketens bij die per maand meer dan honderdduizend euro aan omzet boeken, waarbij de Scoupy-app is ingezet. Dat is natuurlijk fantastisch, want het betekent dat we echt een relevante bijdrage kunnen leveren aan groei van verkeer op de winkelvloer. Dat kan alleen maar dankzij het feit dat wij zoveel actieve gebruikers hebben die de acties van Scoupy actief gebruiken.

Wij helpen retailers die schroom te overwinnen door aan de hand van concrete succescases te laten zien wat het kan opleveren én door ze van A tot Z te helpen om hun deelname aan Scoupy in goede banen te leiden. Zo bieden wij joint promotion pakketten aan waar wij samen met de retailer bijvoorbeeld via een tv- of online campagne de acties bij de consument onder de aandacht brengen. Maar wij leveren ook custom made instructieflyers voor het personeel van alle deelnemende locaties, displays met branded flyers en promoten wij hun deelname actief via onze eigen media kanalen zoals Facebook, nieuwsbrieven en mediacampagnes.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Lucas Beek

Ha Bas,
Goed artikel, we groeien goed door!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond