Deel dit artikel
-

‘Tweede scherm concurreert niet met televisie’

Het gebruik van tablets en telefoons kannibaliseert niet op de wijze waarop consumenten televisie kijken. Ook maken ze ander gebruik van apps om te interacteren met televisieprogramma’s, als die mogelijkheid al bestaat.

Dat is een van de conclusies die naar voren komen uit een onderzoek van Deloitte naar de toekomst van tv-kijken. Het adviesbedrijf presenteerde de resultaten gisterenavond tijdens de IBC in Amsterdam, een tv-beurs en -congres.

Het is een gangbare speculatie dat het second screen om aandacht concurreert met de televisie. Dat blijkt niet zo te zijn. De tablet, telefoon of laptop wordt meestal gebruikt tijdens doodse momenten van tv-uitzendingen. Dat zijn voorbeeld de reclameblokken of saaie en onbelangrijke momenten tijdens een uitzending.

“De voor de tv-industrie relevante KPI’s worden amper beïnvloed door het second screen”, stelt het rapport. “Aantal kijkuren, reclamebestedingen en -effecten en winstgevendheid lijken niet onaangeroerd door de komst van het second screen.”

Overigens blijkt niet de tablet, maar de laptop het favoriete tv-maatje op de bank te zijn.

Als de tablet al ergens een impact zou kunnen hebben op het kijkgedrag dan zou dat in Nederland kunnen zijn. Deloitte laat zien dat 42 procent van de Nederlanders een platte computer heeft, het hoogste percentage van Europa.

Een klein deel van deze groep gebruikt zijn mobiele drager wel eens om series of films te kijken. In Nederland is dat veertien procent. Dat is laag, bekeken vanuit Europees perspectief. Internationaal ligt dat percentage iets boven de twintig procent.

Opvallend is ook dat maar weinig kijkers aangeven dat ze interactie zoeken met televisieprogramma’s. Als het al mogelijk is dan doet zes procent van de Nederlanders dat wel eens. Dat ligt niet per se aan de bereidwilligheid van de kijker. Het kan ook aan de opzet van de apps liggen of concurrentie van kletsapplicaties als Twitter.

Foto: Robert Donovan (cc)

Deel dit bericht

11 Reacties

noturban

Belangrijk aandeel van businessmodel tv is nu eenmaal reclame. Feit dt het geen invloed heeft op de reclamebestedingen zegt niets over het kijkgedrag van reclame. Hier ligt ook de crux.De vraag is hoe we relevantie kunnen realiseren in die ‘doodse’ momenten om businessmodel niet in gevaar te laten komen

Maurice Beerthuyzen

De toekomst van tv kijken heet het onderzoek. Is dan het onderzoek van secondscreen niet een wat eenzijdig? Dat secondscreen niet met tv concurreert, lijkt me logisch. De tablet en mobiel worden toch ‘aanvullend’ gebruikt op het programma. Maar wat zegt dit nu? Er is toch veel meer aan de hand waardoor het oude uitzendmodel onder druk komt te staan? Netflix, HBO, Uitzendinggemist, YouTube, andere online videokanaal verhuuropties. Ik zie nog wel wat andere bewegingen die wel concurrerend zijn. Zijn die niet meegenomen in het onderzoek?

Tim Akkerman

Eens met Maurice, de uitslag van dit onderzoek zal er over 5 jaar drastisch anders uitzien. De ontwikkelingen gaan hard, en veel grote partijen (Apple TV, Google Chrome), maar ook de (nu nog) kleine partijen (WappZapp) spelen hier goed op in. Zoals al vaak voorbij horen komen: het tweede scherm wordt het eerste scherm, of het tweede scherm gebruiken we als streaming naar het eerste scherm, en wat is dan straks nog precies ‘televisie’?

Bas Komen

“De voor de tv-industrie relevante KPI’s worden amper beïnvloed door het second screen”, stelt het rapport. “Aantal kijkuren, reclamebestedingen en -effecten en winstgevendheid lijken niet onaangeroerd door de komst van het second screen.”

Ik denk dat men hier vergeet de EFFECTIVITEIT / IMPACT van de TV reclame te meten. Dit zal wel degelijk afnemen doordat men tijdens deze ‘dode’ momenten op een mobiel device aan het kijken is. Oplossing lijkt een verschuiving van het budget van offline naar online te zijn. Zorg dat je een deel van de TV reclame budget verschuift naar online (mobiel), om zo alsnog tussen de ogen van de consument je boodschap kwijt te kunnen.

Arno

Interactie met TV programma’s? Juist… hoeveel TV programmas wil iemand mee interacteren? En wat is precies de definitie van interactie? Als ik er over praat op Twitter? En onder welke groep is dit onderzocht? En natuurlijk hebben smartphones en tablets wel invloed op kijkgedrag. Daar hoef ik geen onderzoek voor te lezen. Als je 2 dingen doet ben je per definitie minder gefocused dan wanneer je 1 ding doet.

Michiel

Goede commentaren. De conclusies die worden getrokken door Deloitte, zijn te kort door de bocht. Dat mensen vooral iets anders doen tijdens dode momenten en TV commercials, heeft uiteindelijk natuurlijk wel impact op de effectiviteit. Itt digital, vertaalt dit zich door – ook in NL – naar een krimp van TV advertentie bestedingen met -5,6% (PDF Spot.nl – http://bit.ly/17vh6sQ). @Emerce redatie; regelmatig mis ik in jullie artikelen nuance en eigen inzichten. Vaak heb ik de indruk dat persberichten 1-op-1 worden overgenomen. Dit maakt dit soort ‘artikelen’ vaak minder interessant.

Michael van Os

”Reclamebestedingen en -effecten (…) lijken niet onaangeroerd door de komst van het second screen.” Los van dat rare Nederlands, een heel rare conclusie. Als mensen tijdens reclameblokken naar hun tablets of smartphones gaan zitten turen, gaat dat dan niet ten koste van de aandacht voor die commercials? Wie heeft dat Deloitte-onderzoek betaald, de STER? 😉

Marc Veuger

Bij onze 50+ verschillende tweede schermen zien we dat een tweede schermer langer naar een programma kijkt en meer betrokken is, dan een kijker die niet meedoet.

Over de commerciele mogelijkheden voor adverteren op het tweede scherm, verwijs ik naar het Spot event op 1 oktober bij BNN.

Erwin Boogert

Goede reacties. Dank. @Michiel: ik hoor wat je zegt. In dit specifieke geval was er overigens geen persbericht. Alleen een lange PDF waar ik juist de interessantste zaken uit probeerde te halen.

Bart Zoetmulder

De basis activiteit is en blijft tv-kijken of liever gebruik ik het woord video-kijken. Of dat nu op You-Tube, Netflix, NPO.nl of via het lineaire aanbod is.

Omdat video kijken steeds meer een individuele activiteit is geworden is het wellicht inderdaad wel zo dat de netto minuten video consumptie gestegen is. Maar ja dan heb je inderdaad de reclameblokken. Als de grote zenders boodschappen doen zie je een enorme verschuiving naar het andere scherm, in plaats van zappen dus vaak. Facebook, Twitter, Nu.nl, maar ook onze eigen Veronica Tv gids epg doet het uitstekend op dit soort momenten. Commercieel liggen daar prachtige kansen (multi screen etc etc).

Ik steun de eerdere reacties dat het veel interessanter is om een toekomst visie te geven op de toekomst van televisie kijken waar het gaat on demand, lineair en live. Dat is een veel relevantere discussie dan de schermen discussie.

Ties Goossens

Ik denk dat je ook moet kijken naar of een serie elke dag op televisie is, er zijn series waarvan de zendtijd een uur is per week en dat dit niet de enige serie is die er gekeken kan worden en niet voor elke serie een second screen app is. Daarnaast is het fenomeen second screen vrij nieuw, ook zijn er second screen apps tussen die het goed doen, die de loyaliteit van de kijker verhogen. Dus ik vind de relevantie tussen percentage gebruikers van mensen die zo’n app gebruikt niet heel hoog.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond