Deel dit artikel
-

Shazam met interactieve tv-reclame naar Nederland

Nederlandse tv-adverteerders kunnen binnenkort hun reclame interactief maken via de mobiele app van Shazam.

Daartoe heeft het Engelse Shazam een samenwerking gesloten met Smartclip in Nederland, Duitsland en Scandinavië. Dat bevestigde het bedrijf zojuist aan Emerce.

Om hun reclames interactief te maken, dienen tv-adverteerders een bepaald geluidssignaal in hun commercial te verwerken en het logo ‘Shazam for TV’. Kijkers zien zo, dat ze hun telefoon kunnen trekken om de app te laten luisteren. Zodra deze de commercial herkent, wordt de bijbehorende interactieve website getoond.

De mobiele verrijking van tv-reclame kan bestaan uit trailers, testimonials of rij-impressies in video, activatiesites voor merkadverteerders of microsites om bijvoorbeeld testproducten aan te vragen voor lichaamsverzorging. In Duitsland lopen de eerste campagnes al met VW, Canon en Allianz.

Het gebruikersbestand van meer dan driehonderd miljoen mensen is een goed begin om een deel van de Europese reclamemarkt naar zich toe te trekken. Shazam verricht sinds enkele maanden actief evangeliewerk met adverteerders als Nissan, Schweppers, Nespresso, SFR, Vodafone, eBay, Toyota, BMW en Renault. Hun showcases moeten fungeren als inspiratie voor anderen.

Het technologiebedrijf werkt bij mediabureaus, creatieven en adverteerders met zijn product Shazam for TV. Daarbij wordt geluid uit de tv-commercial gekoppeld aan de database van Shazam. De tv-kijker ziet tijdens de reclame een icoon dat hem erop wijst dat de luisterapp kan gebruiken. Zodra het geluid is herkend door de second screen-app wordt de kijker doorgestuurd naar een mobiele landingspagina met daarop een prijsvraag, actie, spelletje of andere incentive.

Om dit product door te ontwikkelen, werd onlangs Daniel Danker aangetrokken als Chief Product Officer. Hij was bij de BBC verantwoordelijk voor de strategie achter iPlayer en de Red Button-producten.

Een medewerker van Smartclip was zojuist nog niet in de gelegenheid toe te lichten wat hun exacte inbreng is.

[update volgt]

Deel dit bericht

4 Reacties

Allard

Lijkt me een lastig verhaal dit. Je moet als kijker wel heel geïnteresseerd zijn in wat de adverteerder nog meer te vertellen heeft wil je in een tijdsbestek van 25 seconden (=gem. Commerciallengte) stoppen met wat je aan het doen bent, de Shazam app starten en dan hopelijk nog net op tijd naar een website te worden doorverwezen.

Dim

Dat is/kan inderdaad een probleem zijn. Maar je zult verbaasd zijn hoeveel telefoons er al geactivereerd in de hand liggen als men TV kijkt

Jelle Kolleman

Never, never, never gonna happen dat consumenten dit gaan doen. Nooit. Tenzij… je een gratis sample opstuurt… Maar dat is echt de enige uitzondering. En dan geldt wat Allard zegt; dat je sowieso te laat bent…

Thijs Cobben

Waarom de eenvoudig haalbare belofte van communicerende (WiFi) consumentenelektronica de huiskamers nog niet heeft bereikt is mij een raadsel. Maar dat dat gaat gebeuren staat voor mij vast. En dan is deze technologie onmiddellijk achterhaald want dan “weet” je app wat/welke commercial je kijkt – een “verdiepingsnkop” ligt dan behoorlijk voor de hand.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond