Deel dit artikel
-

‘Showrooming op de terugtocht’

Showrooming, het fysieke winkelen met als doel om een goedkopere prijs op internet te vinden, is in de VS op de terugtocht. Dat blijkt uit een nieuwe studie van GfK. Webrooming, het zoeken naar de goedkoopste fysieke winkel, wint daarentegen aan populariteit.

Amerikaanse consumenten realiseren zich blijkbaar meer dan voorheen de voordelen van het fysiek winkelen, zoals kijken en voelen (58 procent van de respondenten), het gemak van het ophalen (53 procent) en ‘geen gedoe met retouren’ (35 procent).

Aan online winkelen wordt de voorkeur gegeven als geld kan worden bespaard (61 procent), men de deur niet uit wil (53 procent) of het aanbod groter is (46 procent).

Klanten die in de fysieke winkel komen voelen en snuffelen, en dan toch online kopen, werd een jaar terug nog als een probleem voor retailers gezien. Het Amerikaanse warenhuis Target trok zijn prijzen al eens gelijk met die van alle internetconcurrenten.

Inmiddels lijkt een kentering bereikt. De trend van ‘reversed showrooming’ – het op websites zoeken naar informatie over producten met de bedoeling om deze juist offline te kopen – werd eerder dit jaar ook al opgemerkt door Accenture.

GfK bevestigt ook de trend van het mobiel winkelen. De PC en laptop zijn duidelijk op de terugtocht. Hun aandeel daalde in een jaar van 78 naar 63 procent. Het gebruik van tablets en smartphones nam toe, respectievelijk met 5 en 7 procent.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Ach, de consument vergelijkt en beslist. Dat gebeurt online en off line. We hoeven daar geen etiketten op te plakken. Met mobiel loopt dat nog makkelijker door elkaar. Voor retailers blijft de uitdaging hetzelfde: zorg voor het juiste aanbod op het juiste moment, zowel online als off line, of kies voor 1 van deze kanalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond