Deel dit artikel
-

Slechtste Service Award 2015 naar DHL

Het bedrijf met de slechtste service van Nederland is dit jaar vervoerder DHL met een 2.1 als gemiddeld cijfer. In de top 5 slechtst presterende bedrijven van reviewplatform Opiness.nl. staan verder PostNL (3,5), de Nationale Postcode Loterij (3,9), de Belastingdienst (2,7) en Pretium (2,7).

Het gebrek aan zorg om de bestelling in goede orde bij de klant te krijgen lijkt in veel gevallen te ontbreken. Online winkelen is inmiddels ingeburgerd in de maatschappij en dit betekent dat er meer klantcontacten zijn met pakketbezorgers. De bezorgers staan blijkbaar aan het eind van de keten op een kwetsbare plek. Online winkels zullen zich bewust moeten zijn dat ook hun klantwaardering samenhangt met deze belangrijke laatste schakel, zegt Opiness.nl

De kritiek bij zowel DHL als PostNL gaan niet om alleen over het te laat bezorgen, maar ook vooral over de wijze waarop. Veelgehoorde klachten zijn tevergeefs thuis wachten op de afgesproken tijd (20 procent), het zoekraken van pakketten (17 procent), het wel of juist niet bij de buren afleveren (17 procent), niet kijken naar achtergelaten briefjes op de voordeur (12 procent) of stellen dat je niet thuis was, terwijl de klant zegt er wel te zijn geweest (12 procent).

Andere ‘winnaars’ in de top 5 slechtste presteerders zijn de Belastingdienst, Pretium en de Nationale Postcode Loterij. Machteloosheid van de klant lijkt een rode draad te zijn bij deze partijen.

DHL zegt zich niet te herkennen in het negatieve beeld. ‘Met de tientallen miljoenen pakketten die DHL op jaarbasis alleen al in Nederland bezorgt, vormen de circa 50 negatieve reacties nog geen 0,0001 procent van het totaal aantal zendingen. Verder is het goed zich te realiseren dat de aard van onze dienstverlening zodanig is dat klanten simpelweg en terecht verwachten dat alles goed gaat en daar niet zo snel ruchtbaarheid aan geven, terwijl een fout, geheel begrijpelijk, meteen tot een volledig ontevreden reactie en sneller geuite frustratie leidt.’

Deel dit bericht

11 Reacties

Ali Zwerver

Kreeg van mijn dochter nieuwe koelkast kado voor mijn 60 ste verjaardag. Bij Bol.com een mooie uitgezocht en direct besteld en betaald, want ja de ene dag bestel je en de volgende dag in huis!! Je kon zelf de dag uitzoeken van bezorging, dus mijn keus valt op woensdag want je kon kiezen uit woensdag of vrijdag!!! niet elke dag…..Kreeg keurig een avond van tevoren sms, morgen wordt de koelkast bezorgd, fijn. ’s Ochtends vroeg om 7 uur weer sms, vandaag wordt er bij U bezorgd tussen 8.00 uur en 21.00 uur , zeer ruime marge, al zeg ik het zelf. Enfin hele dag gewacht geen PostNl met koelkast. Kreeg om half elf weer sms , er was een probleem, chauffeur was aan de deur geweest niemand thuis. Ik kan niet eens weg i.v.m. chronische ziekte…Nu krijg ik nieuwe kans op vrijdag….Over service gesproken, bah

HL

Zeker de slechtste 66 reviews eruit gepikt, is die Award nu al voor slechtste bedrijf van 2015, het is nog maar mei of bedoelen ze van 2014. Raar onderzoek, en geheel niet herkenbaar.

gea

je wordt door dhl met een kluitje in het riet gestuurd als je pakket zoek is.
dhl erkent dat ze niet weten waar het is maar doet geen enkele poging het pakket te traceren als je niet de verstuurder bent.
lekker makkelijk dus!!
zeer slechte service

Ricardo

Ik stem op Dynalogics voor dit jaar.

Diana - DHL

“Ik was niet thuis”

4 juli – Vandaag zou er een pakketje worden bezorgd dus ik heb een dag vrij genomen want het zou tussen 14:00 – 18:00 uur worden bezorgd. Om 17:51 kijk ik voor de zoveelste maal en zie ik dat de bezorging niet is gelukt omdat de bezorger niemand thuis aantrof. Nou, ik kan je verzekeren… ik ben er de hele dag geweest. Dus ik gebeld naar DHL en mijn klacht achter gelaten. Zegt de telefonist tegen me dat ik zelf een nieuwe bezorg tijdstip kan inplannen met de code op het kaartje van de bezorger… dus ik loop naar beneden (ik woon in een appartement) en tref daar ook geen kaartje in onze brievenbus. Dus ik weer teruggebeld en verteld dat ik geen code heb. Zegt de telefoniste (een dame deze keer) nou dan moet u morgen afwachten. Nou, kan het zomaar zijn dat ze voor de verkeerde deur hebben gestaan dus ik geeft nogmaals duidelijk het adres door en vraag of ze niet zelf de wijziging in de planning kan doen. Nee, dat kon niet. Toch raar want de meneer van het eerste telefoontje gaf al aan dat de chauffeur niet terug kon komen omdat hij het pakketje al had afgemeld maar dat hij wel een klacht kon doorgeven. En nu verteld deze dame dat ze we een notitie kan doorgeven met nogmaals het juiste adres. Dus ze kunnen van alles doorgeven, behalve een wijziging handmatig doorbrengen in de planning. Ik zei nou, geef dan ook maar vast door dat ik er morgen niet ben. Ik kan namelijk niet nog een keer vrij nemen. Dat kon ze ook niet doen. (Snapt u het nog?) In en in trieste bedoening, deze bezorgdienst. En geen zorgen, ik heb niet de illusie dat DHL ook maar iets met deze klacht doet hoor… ik mot het gewoon ff kwijt!!

5 juli – update:
Vandaag zou dan de tweede aanbieding komen. Ook weer tussen 14:00 en 18:00 uur. Om half vier was het pakketje nog steeds in de sorteerfase dus weer heb ik gebeld met DHL parcel. Weer een jongeman aan de lijn die mij verteld dat het nog steeds in de planning staat om het pakketje vandaag aan te melden. Hij laat me weten dat betreffende bezorger een korte ronde heeft van tien pakketjes en dus met een half uur klaar kan zijn. Dus ik had nog geen reden om me zorgen te maken… ja ja. Nou, het is inmiddels 20:00 uur en er is niks veranderd. Dus ook deze bezorger, kan goed dezelfde zijn.. dat weet ik niet, is nog te lui om van zijn/haar kont te komen.. en sterker nog, om überhaupt even een half uurtje te werken voor zijn of haar geld. Ik kan ook niet meer bellen want dat gaat op een normale werkdag maar tot 19:00 uur. Kijk, ik kon er vandaag dus niet zelf zijn tot een bepaalde tijd want ik had gister al verlof genomen maar wel iemand geregeld die bij mij thuis het pakketje kon opvangen. Ik zit verdorie echt te springen om dit pakketje. Morgen is de koek echt op en kan ik echt niks meer regelen. Dit is niet meer triest maar gewoonweg om te huilen. Ze scoren nog slechter dan PostNL en dat is al kak!

6 juli – update:
Aan al het leed komt een eind maar niet zonder kleerscheuren. Omdat ik vandaag echt niks meer kon regelen, dacht ik nog “hoop dat ze vandaag een poging doen.. en deze keer een briefje achterlaten dan kan ik voor de vrijdag in de avond plannen.” Om vier uur kom ik thuis en zie dezelfde status als gister dus ik bel weer met DHL parcel. Een man moet mij weer aanhoren en vind het volgens mij echt oprecht vervelend voor mij en zegt een bericht te kunnen sturen naar management van desbetreffende depot dat vandaag toch echt geleverd moet worden. Maar als het dan toch 18:40 uur wordt en nog altijd geen pakketje is geleverd, bel ik toch weer terug. Deze keer weer een dame (ze wisselen wel af). Ook haar vertel ik weer de hele geschiedenis (wat ben ik blij met een onbeperkte belbundel). Ook zij klinkt erg oprecht maar moet mij weer teleurstellen. Ze zegt, hij staat voor morgen wel in de avond dus dan bent u thuis. Ik heb er allang geen vertrouwen meer in en op mijn vraag of ik het zelf niet kan ophalen ergens, wordt positief geantwoord… tot 20:00 uur morgenavond. Dus… morgen staat deze dame bij een DHL parcelshop om dan eindelijk (hoop ik dan toch) mijn pakketje in ontvangst te nemen. *keeping my fingers crossed*

7 juli – update:
Ik heb te vroeg gejuicht. Wederom is het DHL niet gelukt om te leveren. Waardoor ik dus niet in staat ben om nog voor het weekend het pakje te ontvangen en op te halen bij de DHL parcelshop. Weer aan de telefoon gehangen en nu zegt DHL “we weten het niet meer (ja, volgt u het nog?) en nu is het aan u om contact op te nemen met de verzender zodat die druk achter de zaak kunnen zetten en een onderzoek in te laten stellen.”

Alle lof voor de verzender want die stuurt nu via een andere bezorgdienst alsnog mijn order en cancelt de lopende order. Zij hebben mij juist bijgestaan en begrip voor deze situatie getoond. Zo hoort het. Dus… maandag is deze dame thuis om dan eindelijk haar pakketje in ontvangst te nemen. DHL verdient nog niet 1 ster maar een koude douche!

Patrick

DHL bezorgd niet en komt elke keer met een smoesje waarom ze niet op een normale manier een pakketje konden bezorgen. Wij hebben besloten om DHL Parcel al bezorger te mijden.

dimitry

DHL BREDA : 3 keer in 3 weken neem ik vakantie dag van men werk omdat men pakketje zogenaamd tussen 9-15 zou aankomen en het dringende pakketjes waren, tot 3 keer toe krijg ik de melding dat ik niet thuis was en dat het pakketje terug naar het depot is ( 3 verschillende pakketjes op verschillende dagen ) wetende dat de bel perfect werkt want postnl staat hier altijd stipt voor pakketjes. dan bel je de klantendienst en zegge ze dat je absoluut niets kan doen behalve voor de 3de keer klacht indienen zodat de chauffeur op de vingers word getikt … wtf ben ik daar mee ?, doorverbonde worde naar een manager is ook absoluut onmogelijk .. meerdere keren geprobeert. en als je om schadevergoeding vraagt voor je 3 vakantie dagen lachen ze je gewoon uit. een absolute SCHANDE van een bedrijf!!!!!

UPDATE : ze zouden nu het pakje vandaag tusse 18-21 bezorgen … weer zit ik te wachten, heb vandaag pakje van ups gekrege dus men bel werkt !!!! en weeral zegt die mongool dat ik ni thuis was die bezorger is mentaal gehandicapt ik zweer het die luie hond zit gewoon aan de kant van de weg jointjes te roke ipv pakjes te levere en dan opschrijve dat je ni thuis was terwijl ik elke keer thuis ben.
DHL is een regelrechte schande en ze zoude dit godverdomt gangsterbedrijf moetten berechten.

J.Molenkamp

DHL een bagger bedrijf met uiterst slechte bezorgers heden middag belt (blijft met zijn vingers op de bel drukken) aan en begint vervolgens op de deur te bonken. bij het openen van de deur zeg ik er wat het gedrag van de bezorger is meneer beledigd en loopt kwaad weg me het parketje onder zijn armen. ik noem dit hufterig gedrag.

Michel

Inmiddels zijn we alweer ruim 4 jaar verder sinds mijn laatste beoordeling over DHL (#DHLNL) en nog altijd is de dienstverlening van dhl.nl gewoonweg waardeloos!! Als het niet nog slechter is geworden.

Zo ook weer afgelopen week. Ik, mijn collega en mijn vriendin hadden in totaal een drietal (3) pakketten laten bezorgen via DHL op mijn werk. Dinsdag hadden alle 3 de pakketten (van een tweetal verschillende vervoerders) de status van bezorgd om 11:34.

Helaas bleek dit niet waar. Er is helemaal niks afgeleverd (voor de zoveelste keer door DHL). Nu wordt er weer een onderzoek gestart welke 3 dagen duurt (minimaal uiteraard).

Gezien de pakketten van verschillende vervoerders kwam, kunnen wij alleen maar concluderen dat de onderbetaalde werknemer van DHL met het busje met alle pakketten met de noorderzon is vertrokken!

Aangezien het keer op keer fout gaat bij DHL en ook gezien de talloze klachten en ergenissen die je op het web kunt terugvinden, denk ik dat het tijd is geworden om DHL totaal te boycotten. Tegenwoordig zijn er voldoende alternatieven. UPS, GLS, DPD en PostNL. Al deze vervoerders doen het (vele malen) beter als DHL.

DHL = DRAMA!

JS

We schrijven juni 2020 en ik kan me nog steeds heel goed herkennen in het beeld dat hier van DHL wordt geschetst. Het gaat vaker verkeerd dan goed met bezorgen. Meestal komt er gewoon geen bezorger, krijgen we opeens het bericht dat de bezorger voor een gesloten deur stond (een leugen!) en kunnen we dagen later het pakket ophalen bij een “service”punt. Ze gooien het pakketje bij de buren naar binnen zonder te waarschuwen (we zijn gewoon thuis), of ze raken het pakket kwijt tijdens het sorteren. Ook zakelijk krijg ik helaas ook wel iets verstuurd via DHL en reken er maar niet op dat dat beter gaat. De helpdesk bellen heeft zeer weinig zin. Klachten verdwijnen in de prullenbak (net als de woordvoerder dat in bovenstaand artikel doet, best arrogant eigenlijk). PostNL en eigenlijk alle andere bezorgdiensten doen het veel beter en verkopen in ieder geval geen leugens aan hun klanten. Ik probeer tegenwoordig actief de bedrijven te mijden die via DHL leveren en raad dat iedereen aan. Ik ben zelfs bereid om meer te betalen om mijn pakketje op tijd te laten komen en me niet te laten voorliegen. Ik kan gerust zeggen dat ik geen enkel ander bedrijf ken dat dienstverlening zo aan zijn/haar laars lapt.

Ali

Het is in 2020 nog steeds niet beter bij DHL

Heb een deal gedaan op AliExpress. Dit had een transactiebedrag van ca. 150 euro.

Omdat het product niet goed was, werd mij aangeboden het product gratis te retourneren waarna een refund zou volgen.

Het retourneren van het product moest verplicht via de verzendlabel van Ali. Het retourneren zou gaan via DHL.

Opvallend dat op he retourlabel ineens de naam van WorldTech Nederland BV verschijnt. De retourzending moet naar Zoetermeer.

WorldTech blijkt achteraf een soort van dropshipper te zijn die op grote online platforms actief is met de verkoop van spullen uit het verre Oosten. O.a. dus op AliExpress maar ook op facebook.

Nu gaat er vervolgens iets mis bij DHL en het pakketje van de retourzending raakt zoek bij DHL en komt niet aan in Zoetermeer. In eerste instantie een dispute bij Ali. Ali geeft aan dat ik verantwoordelijk ben voor de verzending met DHL en dat ik navraag moet doen bij DHL. Ali heeft mijn 150 euro en gaat dat uitbetalen aan de verkoper als de retourzending niet binnen enkele dagen aankomt in Zoetermeer. Daarmee ben ik ineens verantwoordelijk geworden voor het zoekgeraakte pakketje van de DHL retourzending. Ik heb dus geen goederen (zoekgeraakt door DHL) en ook m’n geld is weg.

Op aangeven van Ali contact opgenomen met DHL. Ondanks dat ik op het DHL-verzendlabel sta met naam en toenaam wil DHL me niet helpen mbt het zoekgeraakte pakket. Er wordt gemakshalve door DHL verwezen naar WorldTech, die kunnen DHL vragen om een onderzoek te starten. DHL weet dus dat het niet goed zit (is ook uit de trackinginfo te halen), maar wil zelf geen actie ondernemen.

DHL verwijst dus WorldTech BV. Dat bedrijf staat echter met meer dan 500 openstaande klachten en mega veel slechte reviews op internet. Grootse probleem is dat niemand weet wie er achter WorldTech zit en ze zijn niet bereiken. Communicatie met WorldTech is dus niet mogelijk.

WorldTech moet volgens DHL actie ondernemen richting DHL ivm zoekgeraakt product maar doet dat niet en niemand in Nederland (behalve DHL zelf) kan dat bedrijf bereiken. Worldtech neem geen enkele actie omdat ze het geld toch krijgen van Ali.

Na wat onderzoek zie je dat er veel soortgelijke klachten mbt verzending DHL met WorldTech niet worden opgepakt/opgelost door DHL.

DHL weet dit. Er schijnt ook een vaste contactpersoon bij DHL te zijn die verantwoordelijk is voor het account WorldTech/Ali. DHL en haar contactpersoon neemt echter geen enkele actie op mijn aangeven (terwijl DHL mij wel als verzender met naam en prive-adres op het DHL verzendlabel heeft gezet).

DHL draait om de pot heen en hanteert een afschuifsysteem om geen enkele actie te hoeven ondernemen, terwijl DHL weet dat DHL een fout heeft gemaakt in mijn nadeel. Enigszins begrijp ik dat omdat het DHL energie (lees: geld) kost en niets extra’s oplevert (hum omzet is namelijk al binnen).

DHL moet echter haar maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en dit fair oplossen, ondanks dat het ze geen extra omzet oplevert.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond