Deel dit artikel
-

Slimme meter stuit op weerstand

Een op de tien huishoudens in Nederland weigert de slimme meter, waarmee energiebedrijven de meterstanden op afstand willen uitlezen. Dat blijkt uit door De Stentor opgevraagde gegevens van netbeheerder Enexis, actief in het zuiden en het noorden van het land.

Per 1 januari 2015 is de grootschalige aanbieding gestart van de slimme meter. De gezamenlijke netbeheerders hopen er dit jaar op 800.000 adressen de meter te plaatsen. In 2020 moet het kastje aan alle Nederlanders zijn aangeboden.

Enexis is de eerste grote netbeheerder die de meter op grote schaal invoert, maar andere netbeheerders zijn ook al bezig met voorlichting. Naast Enexis zijn Liander en Stedin de grootste netbeheerders in ons land.

Niet in alle gevallen wordt de meter actief geweigerd. Soms komt de monteur voor een dichte deur te staan. Sommige gebruikers vrezen echter dat criminelen of hackers data kunnen onderscheppen.

Journalist Jaap Meijers ontdekte onlangs dat je het energieverbruik van iemand anders kunt uitlezen via apps die gekoppeld zijn aan de slimme meter. Het idee is dat mensen zo gemakkelijk kunnen zien hoe ze op hun energierekening kunnen besparen. Veel van die diensten controleren echter niet of degene die zich aanmeldt, ook daadwerklijk op het opgegeven adres woont.

Mijers: ‘Zelfs het opgeven van een valse naam voorkomt niet dat je na drie tot vijf werkdagen te zien krijgt hoeveel energie de bewoners verbruiken. Dat gaat niet verder dan het stroomverbruik per 15 minuten en de gasmeterstand per uur, maar het is voldoende om ruwweg te kunnen opmaken bijvoorbeeld wanneer mensen thuis zijn, hoe laat ze naar bed gaan en opstaan, hoe hoog de verwarming staat en hoe vaak ze douchen.’

Het is de netbeheerders en energiebedrijven verboden, op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens, om meetgegevens aan derden te geven. Dat mag alleen als een klant daar nadrukkelijk toestemming voor geeft.

Brancheorganisatie Netbeheer Nederland (netbeheerders) heeft samen met brancheorganisatie Energie-Nederland (leveranciers) naar eigen zeggen extra maatregelen genomen. De aanbieders van websites en apps moeten controleren of de aanvrager inderdaad op het opgegeven adres woont.

Deel dit bericht

15 Reacties

Dennis

1 op de 10 huishoudens weigert en dat is weerstand? Volgens mij is dat grootschalige acceptatie. Maar goed, mijn glas is dan ook altijd 9/10 vol 😉

Rommert

Ga maar eens uitrekenen wat dat betekent op miljoenen huishoudens.

Bruno

Weerstand is volkomen normaal, dat is voor alle innovatietrajecten het geval. Tot dat energiebedrijven korting gaan bieden voor direct incasseren van gebruikte energie, en gebruikers massaal dat voordeel willen pakken

Martinr

Ook ik ga het weigeren. Ik heb er geen behoefte aan dat iemand via simpele apps kan zien dat ik alleen maar wat waaklichtjes aan heb als ik van huis ben.
Nu heb ik verlichting die door beweging aangeeft dat ik er ben. Zelfs de gordijnen gaan automatisch op redelijk wisselende tijden per dag open en dicht. Op de meter is eenvoudig te zien dat er bijna niets gebruikt wordt en we dus niet echt thuis zijn.

Ik noem dit inbrekers informatie welke ik niet nodig heb. Het enige dat we nog missen dat in programma’s als Kassa etc even duidelijk wordt gemaakt hoe je dat dan kan doen.

Romke

Daarnaast is er weer een stralingsbron bij in je huis. De meter start namelijk vaak een GSM/3G verbinding op. Ik zou er liever ook een UTP aansluiting opzien.

hans

De poll van KASSA heeft gisteren bijna 60% weigeraars getoond…….
plus consumenten, die de meter willen (laten) uitzetten.
Het schijnt overigens dat slimme meters stroom verbruiken.
Miljoenen meters die vernietigd moeten worden, terwijl ze nog werken.

Contraproductief t.o.v. het doel milieu besparing

EVDP

@Hans

Als dat waar is dan blijft er van een slimme meter niet veel slims over. Het enige wat dat ding slim maakt is als je er mee kunt communiceren. Wanneer je die functie uitzet is het hetzelfde domme ding als wat ik nu in de meterkast heb hangen.

boxer

Dat ding is alleen maar slim voor de leverancier.
Er is een reden waarom hij geweldig veel geld investeert in een slimme meter maar hij gaat dan ons niet vertellen.

Paul Kroon

je kunt ook de meter inpakken in aluminium folie.
Dan frustreer je de ingebouwde GSM component.
Wees er op bedacht dat er wel contact met je opgenomen kan worden over een ‘falende’ meter, zelfs als je je hebt afgemeld voor ‘slim meten’ door je energie leverancier.

Bert Wolters

Oude meters draaien terug als het huishouden zelf stroom opwekt. Die mensen krijgen soms geld toe, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ik ga er van uit dat dat type meters als eerste vervangen gaat worden. Het blijken regelmatig eigenaars van zonnepanelen te zijn die de meter weigeren. Waarom zouden ze dat doen?

Ron

Nog een reden om te weigeren is de hack van Gemalto, zo wordt het wel heel eenvoudig voor derden om je gegevens in te zien.
Zolang er geen veilige manier is om die data te versturen geen slimme meter hier.

W.D.N.Vriend

Het is natuurlijk heel goed doordacht om de netbeheerders per wet te vertellen wat er wel en niet met al die verzamelde data mag gebeuren. Dan moet je nog maar hopen dat ze zich er ook aan houden. En dan blijkt dat iedere willekeurige ander die data ook gewoon kan opvissen. Tsja.

Ieder kwartier of ieder uur is bovendien veel te veel data, aangezien je maar twee datapunten per jaar echt nodig hebt voor de enige reden waarom je die data mag verzamelen, de rekening. Dan is “ja maar we willen inbouwen dat we er meer mee kunnen” eigenlijk al in overtreding van de privacywetgeving.

Persoonlijk denk ik dat het gestoei met “apps” en dergelijke vooral een voorwendsel is. De bedrijven zelf willen graag gedetailleerd inzicht, en meer, veel meer.

Dat is simpel in te zien als je opmerkt dat je een tellertje kan bouwen dat het knipperen van het knipperoog in een draaischijfmeter telt en je dat vervolgens via, bijvoorbeeld, wifi op je eigen thuisnetwerk of via bluetooth aan een app op je tablet of telefoon meldt. Een handige knutselaar kan het zelf. Laat je ze bouwen in China dan kun je ze wellicht voor een prijs vergelijkbaar met stopcontactverbruiksmeters in de markt zetten. Dan heb je gelijk (letterlijk) buy-in van degenen die zo’n ding neerzetten.

Daar heb je niet die hele landelijke infrastructuur voor nodig, hoef je geen meter voor te vervangen, hoeft dus ook niet miljoenen voor geinvesteerd te worden. Dan hoeven je klanten ook niet na te denken of ze willen weigeren of niet. Als klant plak je, als jij dat wil, alleen een klein apparaatje voor dat oog, en als het toch niet bevalt dan haal je het ding weer weg. Dat was en is gewoon mogelijk en redelijk goedkoop, maar is niet waar op ingezet is. Heel toevallig.

Oh, Ben Wolters: Zo’n nieuwe meter is er ook in versies waarmee je terugleveringen kan registreren, maar dat gaat via een aparte meter en moet apart aangezet worden bij de computers van de netbeheer- en leverantiebedrijven. Of dat dan ook correct gebeurd is zie je dus pas na tijden op je rekening. En dan krijg je een ander tarief. Je bent dus als terugleverancier beter af met een simpelweg terugdraaiende meter.

EVDP

“A smart meter is only as smart as its communication”. Als je niet met het ding kan praten is het hetzelfde domme ding (aan de meettechniek verandert niets). Slimme netten zijn de toekomst. Stroom kan slimmer, vraag en aanbod op elkaar afstemmen. Prijzen daarop aanpassen, slimme apparaten die aanslaan als het tarief laag is, enz., …

Maar de netbeheerders moeten het netwerk openstellen voor andere aanbieders. Denk aan diensten zoals koolmonoxide, inbraak en brand meldingen. Er zijn vast wel meer toepassingen te bedenken, maar als ze dit meeleveren zal de weerstand wellicht minder zijn.

Tom

De enige reden dat de energiemaatschappijen de “slimme” meters doordrukken is dat ze zonne-energie binnenkort beperkt of niet meer willen salderen. Kort gezegd: ze willen minder teruggeven voor een KW dan ze in rekening brengen. Met de huidige meter kan dat niet. De rest van de argumentatie is zand in ogen strooien van naïef publiek en politiek. Advies: altijd je oude meter zo lang mogelijk houden!

Peter

De slimme is zo slim als de programeur hem maakt. Ook slimme meters kunnen automatisch salderen (terug draaien) alleen willen de netbeheerders en met min van economische zaken dit niet. Voor zonnepanelen eigenaren interresant vraag er naar bij uw netbeheerder.

Verders zo lang mogelijk tegen houden dat ding.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond