Deel dit artikel
-

Smartclip brengt programmatic buying naar televisie

Technologiebedrijf Smartclip brengt een systeem op de markt waarmee adverteerder op een soort internetveiling real time reclameruimte op televisie kunnen inkopen. De techniek loopt vooruit op de nog kleine vraag van de markt.

Bijna een jaar nadat Smartclip zijn real time programmatic buying-systeem op vakbeurs Dmexco demonstreerde, brengen de Duitsers het naar de markt. In jargon wordt dit ook wel ‘addressable tv’ genoemd. Het werkt enkel op televisies die met internet zijn verbonden en Hbbtv ondersteunen.

De techniek achter dit reclamesysteem is al jaren bekend op internet. Een uitgever stelt reclameruimte op zijn site beschikbaar op een open marktplaats, adverteerders bieden op beschikbare posities die passen bij hun doelgroep en wie wint mag de commercial plaatsen. De data over de doelgroep is bekend via cookies, en daarmee surfgedrag, van de consument.

Smartclip is een van de partijen die probeert programmatic buying ook naar televisie te brengen. De dynamiek is daar echter anders dan op het web. Anders dan bij een tv is het niet één persoon die het apparaat bedient, maar vaak meerdere personen in een huishouden. Daarnaast moet de IT van de zenders real time bidding ondersteunen, wat meestal niet het geval is. De inventory is daarom klein en het is de vraag hoe happig zenders erop zijn om de exploitatie van hun reclameruimte aan derde partijen uit te besteden.

De Duitsers zijn niet scheutig met details: ‘Het aantal kleine en grote zenders die Addressable TV ondersteunt loopt in de dubbele cijfers.” En: “Enkele grote adverteerders gebruiken het op verschillende zenders in Europa.”

CTO Ricky McClellen zei vorig jaar tegen Emerce dat hij Addressable TV rond deze periode in Nederland, Scandinavië en Spanje wilde gaan uitrollen.

*) Zie ook: ‘Persoonlijke tv-reclame nog ver weg’, Emerce Magazine – november 2014

Foto: Don O’Brien (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Dean

Programmatic TV lijkt tegenwoordig wel een toverwoord om adverteerders aan je te binden, ondanks dat de volumes op dit moment verwaarloosbaar zijn. Betreft dit van Smartclip niet HBBTV ofwel een non lineaire product waar men layers op content kan leggen ipv daadwerkelijk tv commercials programmatic tonen tussen de commercials door? Niet heel veel nieuws.. voelt beetje als een gerecycled persbericht…

Erwin Boogert

Is dat een vraag?

Allard posthumus

Ik lees net dit op broadband news: Germany approves HbbTV removal by platform operators
German platform operators don’t have to distribute channels’ HbbTV services on their networks as it is not considered to be part of the programme content

Lijkt me een bedreiging voor dit systeem(?)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond