Deel dit artikel
-

Smartphones dominanter in betalingsverkeer, tablets zakken weg

De rol van tablets in het betalingsverkeer lijkt af te nemen. Waar iPads ooit de markt voor mobiele betalingen domineerden met een aandeel van bijna 50 procent in maart 2013, zijn ze nu slechts goed voor 28,5 procent van alle browsergebaseerde mobiele transacties. Dat blijkt uit de Adyen Global Mobile Payments Index, die is gebaseerd op informatie over mobiele betalingen die betaalverwerker Adyen wereldwijd verzamelt.

Smartphones hebben in het algemeen hun voorsprong vergroot qua transactievolume. Hun aandeel steeg van 61,8 procent op alle mobiele transacties in het eerste kwartaal tot 64,1 procent in het tweede kwartaal.

iPhones vertegenwoordigen ongeveer 35,6 procent van alle browsergebaseerde mobiele betalingstransacties. Van alle wereldwijde internetbetalingen wordt 10,2 procent via een iPhone gedaan. Rond de jaarwisseling was dat nog 8,6 procent.

De groei van het aantal browsergebaseerde betalingen vanaf smartphones met Android houdt sinds september 2014 ruwweg gelijke tred met de iPhone. Het percentage mobiele betalingen op alle wereldwijde internetbetalingen steeg van 27,2 procent in het eerste kwartaal van 2015 naar 28,7 procent in het tweede kwartaal.

De Mobile Payment Index brengt dit keer voor het eerst de gemiddelde transactiewaarde  voor elk type mobiel toestel in kaart. Hieruit blijkt onder meer dat iPad-gebruikers gemiddeld 104 euro per online transactie uitgeven, een aanzienlijk hoger bedrag dan de 84 euro voor gebruikers van tablets met Android. iPhones vertegenwoordigen een gemiddelde waarde van 75 euro, terwijl die van Android 68 euro bedraagt.

Ondanks de gestage toename van het transactievolume van smartphones geven mobiele shoppers in het geval van fysieke producten (zoals kleding, meubels, huishoudelijke apparatuur en boodschappen) nog altijd de voorkeur aan het doen van inkopen vanaf een tablet. Negentien procent van alle internetbetalingen voor fysieke producten vond plaats vanaf een tablet. Smartphones zijn in dit segment maar goed voor een  percentage van 12 procent.

Het tegengestelde geldt voor digitale goederen (zoals games, diensten zoals lidmaatschappen van verenigingen, hotelreserveringen en tickets). Smartphones vertegenwoordigen in dit geval 26 procent van alle internetbetalingen, een stijging ten opzichte van de 21 procent in het begin van dit jaar. Daarentegen werd dit kwartaal slechts 8 procent van alle digitale goederen aangeschaft via een tablet.

Als de verschillende regio’s met elkaar vergeleken worden was Europa in het tweede kwartaal de koploper in mobiele betalingen, gevolgd door Noord-Amerika en Azië. In Nederland vond 31,6 procent van alle internetbetalingen plaats vanaf een mobiel apparaat, een stijging van 2,1 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Het aantal smartphone betalingen steeg van 16,3 procent naar 18,9 procent in het tweede kwartaal.

Deel dit bericht

1 Reactie

EVDP

“Mobile Payment Index”, browser gebaseerde mobiele betalingstransacties niet te verwarren met Mobile Payments als bedoeld in wallets. Een browser gebaseerde betaling is mijns inziens wat anders dan mobile payment.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond