Deel dit artikel
-

Snapchat ontbreekt in meeste Nederlandse mediaplannen

Weinig adverteerders in Nederland hebben Snapchat al in hun mediaplannen staan. Campagnes maken vergt extra inspanning en de resultaten zijn slecht te meten.

Tot die slotsom komt onderzoeksbureau MeMo2. “Voordat de Nederlandse adverteerder instapt, dan moet er nog wat gebeuren”, stelt onderzoeksdirecteur Coen Kempen. “Er zijn weinig campagnes gedaan, dus er is ook amper vergelijkingsmateriaal. Bovendien is het lastig om budget te verantwoorden als het lastig is de resultaten te meten.”

Kempen ziet wel enige kentering in het sentiment ontstaan. “De eerste campagnes worden nu gedaan vanuit testbudgetten, maar dat gaat nog heel terughoudend.”

Snapchat is voor adverteerders een gesloten en afgeschermd systeem. Er zijn geen API’s om reclames in automatisch in te laten lopen, geen targetingopties en geen analyticsdashboards. In die zin is de foto-app, qua commerciële mogelijkheden, het best te vergelijken met adverteren op televisie of outdoor. “Het verschil is dat er voor Snapchat nog geen historie is over wat wel en niet werkt.”

MeMo2 probeert de zielen bij adverteerders te kneden met zijn eigen crossmediale onderzoeken.

“We bieden cijfers over brandingeffecten van Snap Ads, Sponsored Geofilters en Sponsored Lenses. MeMo2 meet de Image- en Videoconsumptie op Snapchat en biedt een kwalitatieve verdieping op de meer generieke cijfers en publicaties die bekend zijn over het platform.” Een generiek getal: 54 procent van de Nederlandse gebruikers tussen de 12 en 24 jaar heeft Snapchat dagelijks open. Op maandbasis is dat zeventig procent.

Een bureau als SnapLabs, onderdeel van SocialEmbassy, bouwt sinds ruim een jaar campagne-ervaring op bij klanten. Dat zijn veelal merken die zich richten op jongeren, alhoewel niet uitsluitend, en het niet om nieuwe kanaal heen kunnen. Metrics of niet.

Sinds kort is duidelijk dat Snapchat in de persoon van Joost Hagesteijn een vertegenwoordiger op de lokale markt heeft. Ook hij zal de vragen over analytics, dashboarding, casestudies en te verwachten campagneresultaten moeten beantwoorden aan belangstellende partijen.

Hoewel ze qua functioneren op elkaar lijken is Snapchat volgens Coen Kempen niet te vergelijken met Instagram. “Dat wordt in de mediaplanning meestal gewoon meegekocht met Facebook.”

Foto: vivoandcapitone (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Corné Wielemaker - Maximum

Interessant artikel, goed om te weten dat MeMo2 dit meeneemt. Herkenbaar ook de koudwatervrees van organisaties in relatie tot het inzetten van Snapchat. Wij hebben Snapchat ten behoeve van employer branding ingezet voor McDonald’s en Defensie. Mocht iemand hier meer over willen weten… voel je vrij om even contact op te nemen. https://maximum.nl/blog/snapchat

Lara Ankersmit - NOS

Interessant, ik zou ook benieuwd zijn wat rol van de Discovery stories hierin is. Bij NOS maken wij al meer dan 1,5 jaar media voor Snapchat, onder de gebruikersnaam nosnieuws.

Corné Wielemaker - Maximum

Ha Lara, bedoel je in onze case of in het algemeen? Discovery stories hebben wij nog niet gebruikt omdat de mediabudgetten om daar gebruik van te kunnen maken best stevig zijn. En jullie account ken ik hoor. Ben fan!

Lara Ankersmit

Hi Corné, ik bedoelde meer in het algemeen, maar als er t.z.t. mooie cases van zijn houd ik mij aanbevolen! En goed om te horen dat je fan bent 🙂 tnx.

Corné Wielemaker - Maximum

Ha Lara, aha ok. Ik zal het proberen te onthouden als het feit zich voordoet. Keep on snapping!

Coen - MeMo2

Hi Corné en Lara, leuke reacties.
– Corné, volgens mij hebben mijn collega´s inmiddels al contact opgenomen om voor gedeelde opdrachtgever Defensie de samenwerking hierin te zoeken.
– Lara, we hebben nog geen resultaten van NLse partners binnen Discover. Maar wat niet is kan nog komen, we blijven berichten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond