Deel dit artikel
-

Sociaal prikbord Pinterest belangrijke verkeersbron

Namen als Twitter, Facebook, Reddit en LinkedIn kent iedereen wel die af en toe in Google Analytics kijkt. Maar Pinterest als steeds belangrijker verkeersbron?

Pinterest is vooral een Amerikaanse aangelegenheid, een site die wordt gebruikt als publiek prikbord. Geregistreerde gebruikers van de site prikken er foto’s van interessante of leuke objecten, inclusief de URL, op hun account. Wie die accounts volgt, als passant of vriend, ontvangt zo boeiende kliksuggesties.

Uit een onderzoek van Shareaholic blijkt nu hoe belangrijk Pinterest is als verkeersbron voor uitgevers.

De grootte van Facebook staat buiten kuif. Een kwart van alle binnenkomend verwijzingen bij de 200.000 onderzochte sites is afkomstig uit Facebook. Verrassend is echter dat Pinterest even groot is als de optelsom van Google Plus, LinkedIn en YouTube:

Een ander recent onderzoek van comScore laat zien dat Pinterest in een half jaar van bijna nul naar vijf miljoen unieke bezoekers per maand ging:

Compete.com laat een vergelijkbaar beeld zien.

Pinterest haalde in de afgelopen jaren 37,5 miljoen dollar extern kapitaal op bij investeringsbedrijven.

Voor eBay was deze trend onlangs de aanleiding om een concurent van Pinterest over te nemen. Hunch.com werd opgericht door Catherine Flake, bedenkster van Flickr, en kwam naar verluidt voor tachtig miljoen dollar in handen van eBay. De reden daarvoor is dat eBay in Hunch een barometer ziet voor ‘smaak en interesses’. Op basis van dat soort informatie kan het de verkopers op zijn platformen suggesties laten doen aan de consument.

In Europa geniet dit soort sites vooralsnog weinig populariteit. Dat neemt niet weg, dat de drie Duitse Samwerbroers in Pinterest weer kopieerinspiratie vonden. Eind november 2011 lanceerden ze Pinspire in 27 landen, waaronder Pinspire.nl.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond