Deel dit artikel
-

Social Conference: De impact van de gedeelde economie

Iedereen kent AirBNB, Peerby en Uber, en de impact die deze disruptieve startups op bedrijven hebben is enorm. Op The Social Conference komende donderdag in Amsterdam een discussie hierover met vertegenwoordigers uit deze nieuwe economie.

De deeleconomie wordt vaak gezien als een bedreiging voor bestaande industrieën. Dit is in een aantal opzichten terecht. Het is immers zo dat er banen verloren gaan wanneer we efficiënter omgaan met bestaande middelen en er minder geproduceerd hoeft te worden.

Het verhaal kent echter ook een andere kant. De deeleconomie zorgt voor meer economische bedrijvigheid op het lokale niveau. Het aantal lokale transacties, met en zonder geld stijgt enorm. Als twee mensen een rit delen, scheelt dat de helft benzine. Geld dat normaal rechtstreeks de lokale gemeenschap uit schiet.

Harmen van Sprang is als medeoprichter van shareNL, het Nederlandse kennis- en netwerkplatform voor de deeleconomie, enthousiast over de deeleconomie. Op zijn site schrijft hij: ‘Het is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend dat buurtgenoten elkaar kennen. De deeleconomie creëert daarentegen interactie tussen mensen op buurtniveau met alle positieve gevolgen van dien. Een mooi voorbeeld is Thuisafgehaald: Een platform waar buurtgenoten onderling maaltijden kunnen delen. Het is de binding die een belangrijke sleutel vormt voor een duurzame wereld.’

Voorjaar 2015 verschijnt er een boek van zijn hand, Share. Daarin schetst hij met Pieter van de Glind de ontwikkeling van de deeleconomie aan de hand van onderzoek en cases uit binnen- en buitenland. De auteurs zien hoe nieuwe initiatieven bestaande markten uitdagen en hoe het reguliere bedrijfsleven hierop kan inspelen.

Naast Van Sprang spreekt ook Tessa Oostdam, sinds oktober 2012 betrokken bij autodeelbedrijf SnappCar als PR-strateeg en woordvoerder. Als voorloper in de Nederlandse deeleconomie gaat ze namens SnappCar vaak het gesprek aan met de nationale en lokale overheid, verzekeraars en andere partijen die behoren tot ‘de gevestigde orde’.

De derde gast is Martin Voorzanger. Hij werkte voor onder andere Lost Boys, TomTom en Layar. Sinds 2011 bezig met zijn eigen startup Toogethr en hij is één van de initiatiefnemers van ShareNL.

Moderator is John Meulemans, medeoprichter van creative digital agency 3sixtyfive. Hij adviseert merken als V&D, Lotto, Inholland en Nintendo over hun digitale strategie en ontwikkelt hun social marketing programma’s.

The Social Conference vindt plaats op 12 februari in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tickets zijn hier te bestellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond