Deel dit artikel
-

Sociale informatiebronnen belangrijk voor aankoopbeslissingen

Consumenten hechten bij het nemen van aankoopbeslissingen meer waarde aan sociale informatiebronnen dan aan traditionele informatiebronnen. Dit blijkt uit een onderzoek van Reevoo, een leverancier van oplossingen op het gebied van social commerce.

Aanbevelingen van vrienden scoren in alle landen het hoogst, gevolgd door consumentenreviews en reviews door experts. Advertenties en media hebben de minste invloed op de aankoopbeslissingen van de ondervraagde Europese consumenten.

Voor het onderzoek heeft Reevoo in samenwerking met GMI Research per land 1.000 consumenten gevraagd welke offline en online informatiebronnen zij raadplegen alvorens een aankoopbeslissing te nemen en welke waarde zij aan de verschillende bronnen hechten.

In alle onderzochte landen blijkt de invloed van traditionele informatiebronnen (advertenties, media, advies van winkelpersoneel) aanzienlijk kleiner dan die van sociale informatiebronnen (reviews door consumenten, reviews door experts, advies van vrienden). In Nederland hebben aanbevelingen door vrienden de grootste invloed (51 procent), gevolgd door consumentenreviews (44) en reviews door experts (43).

Van de ondervraagde Nederlandse consumenten geeft maar liefst 89 procent aan dat zij altijd of soms beoordelingen van consumenten raadplegen alvorens een aankoopbeslissing te nemen. Voor alle landen samen ligt dit percentage op een gemiddelde van negentig procent. 62 procent van de Nederlandse respondenten geeft bovendien aan dat de kans groter is dat zij iets zullen kopen op een site waar consumentenreviews beschikbaar zijn dan een site zonder reviews. Voor alle landen samen ligt dit percentage op 61 procent.

Reviews blijken met name van belang bij het boeken van vakanties, hotels en reizen: 83 procent van de ondervraagde Nederlandse respondenten geeft aan soms of altijd te kijken naar reviews alvorens te boeken. Bij het kopen van een auto ligt dit percentage op 72 procent, voor het kiezen van een bank, een hypotheek of een kredietverstrekker op 66 procent en voor het afsluiten/vernieuwen van verzekeringen op 65 procent.

Facebook wordt in Nederland aanzienlijk minder gebruikt als informatiebron bij het nemen van aankoopbeslissingen dan in de andere onderzochte landen. 44 procent van de respondenten geeft aan Facebook te gebruiken als bron.

Deel dit bericht

1 Reactie

Steven Lips

Beste redactie, is er ook een link naar het onderzoek beschikbaar?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond