Deel dit artikel
-

Sociale media worstelen met nepgebruikers

Zeker acht procent van de abonnees van Instagram zijn bots. Dat is althans de schatting van Italiaanse onderzoekers. Bij Facebook gaat het volgens eigen opgaven om 2 procent, bij Twitter om 5 procent.

Hoewel de bedrijven hun best doen om nepgebruikers te identificeren, blijft het probleem hardnekkig. Het merendeel van de nepaccounts wordt gebruikt voor spamdoeleinden, zoals het plaatsen van likes en populaire hashtags.

De Italiaanse onderzoekers keken met name naar de activiteiten van ruim 10 miljoen willekeurige gebruikers op Instagram.

Daarnaast kochten de onderzoekers voor 100 dollar ook ongeveer 20.000 nepprofielen, die verrassend genoeg aardig compleet waren, met foto en biografie. Nepgebruikers bleken vooral te kunnen worden geïdentificeerd aan het aantal berichten dat zij plaatsten. Echte gebruikers plaatsen gemiddeld 55 berichten, nepaccounts kwamen niet verder dan zes.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond