Deel dit artikel
-

Sociale media zorgen nauwelijks voor omzet webwinkels

Sociale media genereren nauwelijks verkeer naar webwinkels, hoewel ze wel bijdragen tot merkbekendheid. Dat stelt Monetate in een onlangs verschenen studie.

Uit de Amerikaanse studie blijkt blijkt dat sociale media voor slechts 1,55 procent bijdragen aan het webverkeer van de bekendste webwinkels. Het zoekverkeer is goed voor een aandeel van 31,4 procent en zelfs email doet het met 2,82 procent beter. De conversie van sociale media is ronduit beroerd.

Er is een grote uitzondering en dat is Pinterest. De visueel ingestelde sociale site stuurde in het eerste kwartaal van dit jaar meer verkeer naar webwinkels dan in het laatste kwartaal van 2012. Pinterest-bezoekers geven gemiddeld ook meer uit bij webwinkels.

Tablets en smartphones zijn goed voor een aandeel van 21 procent, twee jaar terug was dat nauwelijks twee procent. Tablets hebben smartphones al ingehaald op dit gebied.

Deel dit bericht

4 Reacties

Nico de Nooijer

Ik denk ook niet dat je social media als direct verkoop kanaal moet zien. Het is belangrijk dat je als bedrijf aanwezig bent op twitter, facebook, G+ of pinterest omdat je zo de klanten de keus geeft om te communiceren op de manier die zij kiezen.

Jeroen Nas

Onzinnige conclusie van dit onderzoek. Het komt allemaal op attributie neer en daar wordt in het onderzoek niet al te genuanceerd mee omgegaan. Bovendien is er een social effect op attitude en awareness dat ook ‘genegeerd’ wordt. Last, and certainly not least, blijkt niet uit het onderzoek wat de afbakening van social media is die gebruikt wordt. Als ads binnen social meegenomen zouden worden, liggen zowel traffic en conversie flink anders, in elk geval zoals wij dat ervaren.

Kortom, ik denk dat de klassieke correlatie/causatie-fout gecombineerd is met een klassiek gebrek aan definities, mede om een mooie headline te krijgen (waar ik dan in elk geval weer op reageer). Dat lijkt de grootste verdienste van deze publicatie te zijn…. en op een bepaalde manier is dat ook weer wat waard. Engagement, laten we maar zeggen.

Paul Haarman

Mijn ervaring is dat de conclusie van dit onderzoek grosso modo wel klopt. Anders gezegd, als het gaat om gericht verkeer naar een website te sturen dan bevindt Social Media zich niet in de Top 5, maar dat wil niet zeggen dat Social Media geen waarde heeft.

Robert

Social Media spelen tegenwoordig zeker een rol bij keuzes. Dus bij conversie. En bij bepaalde webshops (denk Daily deal sites) heeft t zich ook direct bewezen als directe conversietool. Daarnaast kan er met fans nog zoveel meer gedaan worden. Als leverancier van een Facebook app platform voor het MKB merken wij de beperkte kennis van de mogelijkheden, die er zijn om met je fanbase te communiceren. Het houdt niet op bij posts bijvoorbeeld. Kortom, ben het eens met Nico en Jeroen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond