Deel dit artikel
-

Socialmedia leiden niet tot omzetgroei webshops

Minder dan een procent van de transacties in e-commerce is terug te voeren tot een socialmediabericht. ‘Social’ biedt hooguit wat inspiratie voor de oriënterende shopper.

Tot die, voor sommigen, schokkende conclusie komt Forrester Research dat samen met eBay-dochter GSI Commerce 77.000 online transacties onderzocht.

Het door velen al jaren doodverklaarde e-mail blijkt nog steeds springlevend, ook bij de ontvanger. Het is zelfs de grootste motor achter digitale omzetgroei. Dertig procent van de transacties is direct herleidbaar tot een reclamemailtje. Dertien procent van de ontvanger klikte direct door naar de webshop, zeventien procent nam dat als startpunt maar zag ook nog andere uitingen van het bedrijf, search of display bijvoorbeeld.

Forrester: ‘Van de nieuwe klanten van een shop gebruikte 33 procent meer dan een touchpoint, van de bestaande klanten 48 procent.’

Een recente ontwikkeling, de introductie van Facebook Aanbiedingen, lijkt het resultaat van het Forresteronderzoek tegen te spreken. De kortingsbonnen die nu op Facebook circuleren worden gretig doorgestuurd en geclaimd. De conversie van de eerste acties ligt echter rond de twee à drie procent. Die zal vermoedelijk dalen zodra de nieuwigheid van dit verschijnsel af is.

Foto: GollyGforce (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Robert

Daar zullen de Social Media guru’s wel leuk op gaan reageren 🙂

John

Niet alleen ik, ook het Zweedse Spotify zal hier wel om lachen. Sinds hun integratie met Facebook hebben ze in een korte tijd een spurt gemaakt naar 4 miljoen betalende Spotify gebruikers.

Maurice Beerthuyzen

Uit het persbericht van Forrester wordt mij niet meteen alles duidelijk: 1. Meet met het totale proces van het nemen van een aankoopbeslissing? Of heeft men een sessie die tot aankoop leidde gemeten? Zoals ik in het bericht van Forrester lees: “Thirty-nine percent of online retail transactions by new customers start with clicks from paid or organic search results and less than 1% come from social channels”. Meet Bedoelt Forrester hier dan 1 ‘sessie’? Veel klantbeslissingen nemen meer dan 1 sessie in beslag. Een vakantie word bekeken, opgeslagen, besproken met vrouw of man en daarna geboekt.
2. Wat bedoelt men met social? Is een forum in de ogen van Forresrer ook social? Het lezen van ratings en reviews op de site van de verkopende partij, ook social? Of denkt Forrester alleen aan de traditionals als Twitter, Facebook en Linkedin?
3. Waarom wordt er alleen gekeken naar daadwerkelijke actie en niet naar beinvloeding? Dat we onze online aankoop doorgaans niet direct beginnen na het lezen van een tweet, daarin kan ik me vinden.Maar iemand klikt op een add met een reden. Natuurlijk zeggen we dat we niet worden beinvloed door tv-reclame, maar dat worden we wel. Logisch dat we dan ook beinvloed worden door merken die actief zijn op social.

Koen

Je kunt natuurlijk alles stuk analyseren om tot dit soort conclusies te komen. De penetratiegraad van e-mail is nog steeds hoger (statistisch ook meer kans op resultaat). Daarnaast moet je het ook breder bekijken. Volgens mij moet je social media inzetten voor naamsbekendheid / klantenbinding. Daar is het volgens mij uitstekend geschikt voor. Er staat dat social ‘hooguit’ inspiratie geeft. Maar zonder inspiratie uiteindelijk geen transactie(s).

Hans Koopen

Als ik kijk naar de foto van de man die het onderzocht heeft, mag ik redelijk concluderen, dat hij geen steady Internetverbinding zal hebben 🙂
Zijn stellingen zijn vooringenomen, niet onderbouwd (meld niet wat hij verstaat onder social media) Natuurlijk is traditioneel uiten niet dood. Hebben we het over een gerichte Nieuwsbrief of mailbom. Iedere gebruiker weet dat spam mail direct weggegooid wordt en vanuit een Twitter of Facebook thread is dat niet het geval.
E-mail marketing kost bakken geld en Social media (mits slim ingezet) is goedkoper.
Social Media is sharing. Heeft hij ook de cijfers opgenomen van het aantal spontane klanten, die via kennissen of vriendenlijnen binnenkomen. De onderzoeker richt zich waarschijnlijk alleen op gerichte social media campagnes en niet op het evangelistische karakter van de Social media.
Kortom terug naar de rekenmachine

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond