Deel dit artikel
-

Spin-off Universiteit Twente heeft zoekalgoritme Google ‘nagebootst’

Keywordmate, een spin-off van de Universiteit Twente, claimt het zoekalgoritme van Google te hebben nagebootst, waardoor met grote zekerheid is te voorspellen welke zoekwoorden en zoekwoordencombinaties resultaat opleveren.

De software van KeywordMate is gebaseerd op een zelflerend algoritme. Veranderingen die Google regelmatig in zijn eigen algoritme aanbrengt, worden volgens het bedrijf ‘vanzelf’ meegewogen.

KeywordMate en de Universiteit Twente hebben tweeënhalf jaar gewerkt aan de ontwikkeling van hun zelflerende software. Het zwaartepunt lag daarbij op trefwoordenonderzoek.

Met een app kunnen kansberekeningen worden gedaan. De software doorzoekt in korte tijd alle mogelijke combinaties van variabelen. Dit gebeurt voorlopig in 28 talen. Op basis hiervan wordt gecalculeerd met welke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties een website succesvol bovenaan in Google terechtkomt.

De makers hopen vooral kleine of startende webwinkels te kunnen ondersteunen, die vaak amper vindbaar zijn in zoekresultaten. Van alle mensen op internet kijkt 97 procent niet verder dan de eerste pagina zoekresultaten van Google. Bijna twee derde, 63 procent, kijkt zelfs niet verder dan de eerste drie meldingen.

Goed vindbaar zijn kost in de regel veel geld. In de zogeheten ‘organische zoekresultaten’ van Google terechtkomen op de eerste pagina, vraagt een grote tijdsinvestering. Het eindresultaat valt op voorhand bovendien nooit met zekerheid te garanderen, zegt het bedrijf.

Binnen de SEO-branche vindt vaak optimalisatie van de verkeerde trefwoorden plaats, aldus Maarten Jurjens, CEO van KeywordMate. ‘Het algoritme van Google is net als Coca Cola: niemand kent het geheime recept. SEO blijft hierdoor toch vaak een beredeneerde gok, ongeacht hoeveel tijd en geld er aan wordt besteed.’

De KeywordMate-app is in eerste instantie ontwikkeld voor SEO-specialisten zoals webbureaus en online marketingbureaus. CEO Jurjens zegt dat ook andere bedrijven en zelfs particulieren ermee uit de voeten kunnen. Die moeten wel een abonnement afsluiten: bij de de lichte versie kunnen 200 trefwoorden per maand worden getoetst, bij de premiumversie 600.

Deel dit bericht

25 Reacties

Edinho Bos - Aldoor

In welke zin verschilt deze tool van andere aanbieders zoals bv MOZ?

Sjoerd

Waarom zou ik als mkb-er een abonnement afsluiten om maandelijks 200 woorden te toetsen?

Reynder Bruyns

@ Edinho: MOZ is een partner in het project.

Arnoud

Interessante tool, maar ik zie het nog niet helemaal. “Keywordmate claimt het zoekalgoritme van Google te hebben nagebootst, waardoor met grote zekerheid is te voorspellen welke zoekwoorden en zoekwoordencombinaties resultaat opleveren.”

Dus het is vooral een tool voor concurrentieonderzoek en te voorstellen hoe je gaat ranken? Bij een zoekwoorden onderzoek kijk je naar zoekvolume, potentie, conversiegerichtheid en inderdaad ook naar concurrentie. Hier lijkt de nadruk wel heel erg op concurrentie te liggen, terwijl het maar één van de factoren is die meespeelt bij keyword research.

Paul Haarman

Wat is de toegevoegde waarde van deze tool? Keyword tools zijn er meer dan genoeg. Wij als SEO-mannetjes en vrouwtjes weten best wel dat een focus op enkele zoekwoorden geen resultaat oplevert in een hoog-competitieve markt. Deze tool klinkt dan ook een beetje magisch, alsof enkele pagina’s met de juiste keywords daarin de vindbaarheid in 1 keer een boost zouden geven terwijl wanneer je die pagina’s zou focussen rondom andere keywords er niets zou gebeuren. Wat ik denk dat de tool doet is de kansen aangeven waar nog wel wat ruimte is ten opzichte van de concurrentie, maar ook dat is niet uniek en kun je zelf ook bepalen. De pretentie om het algoritme van Google gekraakt te hebben vind ik ook wat overdreven. Dat algoritme wijzigt vele malen per jaar vooral door self-learning. Maar, ik geef ze vooralsnog even het voordeel van de twijfel, mits men meer openheid van zaken geeft want nu krijg ik er nog een beetje een Efteling-gevoel van.

Bob van Biezen

Dit artikel verdient in mijn ogen wat meer verduidelijking. Het is ook mij nog onduidelijk wat deze tool nu precies doet, en welke gegevens als input worden gebruikt. Heb net de website bekeken en deze werkt nog niet. In eerste instantie deed het aanmelden het niet en inmiddels aangemeld kan je niet naar de tool zelf. Overigens vraag ik me af of de titel van dit artikel wel helemaal klopt, Google weet zelf inmiddels ook niet meer waarom bepaalde zoekresultaten zo worden geordend door de toepassing van machine learning in hun algoritmes.

Maarten

@Edinho, bij Moz krijg je veel data die je allemaal zelf moet interpreteren, waardoor het een ”educated guess” is. Tevens is deze data generiek, dus niet website specifiek.

@Arnoud, er worden zowel naar onpage als offpage factoren gekeken van jouw eigen site en die van de concurrentie in de top10.

Maarten

@Paul @Bob, hij vindt inderdaad woorden waar je op korte termijn op kunt scoren, alvorens je besluit op dat trefwoord SEO te gaan doen. Door middel van het algoritme kunnen we vrij nauwkeurig anayseren o.b.v. van de onpage en ofpage ranking factors waarom de top10 de top10 is ten opzichte van de top100. Deze vergelijken we met de SEO data van de ingevoerde url. En we zullen inderdaad de werking verder gaan toelichten. De app lag er net door grote drukte even uit. Bedankt voor de feedback.

Leonieke

Waarom wordt er nog naar Google PR gekeken, deze is zo dood als een pier… Onlangs zijn alle PR-waardes naar 0 gezet, dus waarom opnemen in de software?

DA en PA van MOZ lopen vaak erg achter, evenals de backlinks die gevonden worden.

Hindrik Rijpkema

Hmm..Ik heb de tool even geprobeerd, maar zoekvolumes voor Nederlandse zoekwoorden zijn niet beschikbaar, enkel Engelse zoektermen. Dit maakt de tool meteen vrij beperkt ten opzichte van andere SEO tools (aangezien die wel wel andere talen aanbieden).

De ROI calculator is wel grappig bedacht, maar je kan zelf niet het conversiepercentage invullen waardoor je er wederom niet zoveel aan hebt. Ik ben wel benieuwd naar de roadmap voor de komende twee jaren 😉

Voor de rest eens met Paul.

Veel succes gewenst overigens!

Tunis

Ik heb het ook geprobeerd. Totaal geen toegevoegde waarde.

“Keywordmate claimt het zoekalgoritme van Google te hebben nagebootst, waardoor met grote zekerheid is te voorspellen welke zoekwoorden en zoekwoordencombinaties resultaat opleveren”

Bovenstaande claim is gewoonweg misleidend.

Patrick Lotte

Misschien moeten jullie eens een artikel over clickbait gaan schrijven. Erg jammer dit en niet de eerste keer…. hopelijk wel de laatste. Iig gebak voor de email marketeer…. de open rate was nog nooit zo hoog 🙁

Wouter Kleinsman

Just another SEO tool …

Snap niet waarom mensen zich nog steeds focussen op clickbaits. Het vertrouwen neemt er gewoon zwaar door af.

Bob van Biezen

@Maarten volgens mij had de fout weinig te maken met drukte op de website maar eerder met een niet werkende knop. Toen je zojuist terugbelde naar aanleiding van mijn belletje van gister was je in iedergeval nog niet op de hoogte van het defect (zit er nu nog steeds in namelijk).

Tammo Peters

Ik ben KeywordMate aan het testen en ik moet zeggen dat ik de Top 10 advisor heel bijzonder vind. Als dit goed werkt, kan het mij als SEO specialist tijd besparen. Echter is het mij nog onduidelijk of de kwaliteit van het advies goed is. KeywordMate belooft zoekwoorden te kunnen vinden waarmee je Top 10 posities in Google gaat krijgen. Hoe goed is het advies van de KeywordMate advisor? Hiervoor heb ik een testje opgezet. Mocht je mijn bevindingen/resultaten willen zien dan kan je die vinden op seohandleiding.nl. Ik ben overigens ook heel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Sector7

Allemaal leuk en aardig, maar wat is de toegevoegde waarde van de dienst? Het zoekt naar relevante zoekwoorden die volgens hun algoritme makkelijk op te ranken is? Deze tools bestaan al in grote diversiteit. Ik vermoed dat dit weer een click bait opzet is. Titel sluit totaal niet aan met de inhoud van het artikel.

Jeroen

Heb prima ervaringen met de tool. Hij is juist gemaakt voor de ‘seo specialisten’. Iedereen weet toch zelf dat het gros van de bedrijven een externe seo specialist inhuurt en niet zelf zijn SEO gaat lopen doen. Wat een vooroordelen zeg… Als je met deze tool geen goede ervaringen hebt, mag jezelf echt geen seo specialist noemen.

Sjoerd

@Jeroen: hoezo heb je goede ervaringen met de tool? Je hebt binnen 14 dagen al betere posities weten te realiseren dankzij de tool? Yeah right. Zoals iedereen al zegt, het is een keyword tool zoals er al aardig wat zijn. Nothing to it. De titel is te suggestief voor wat de tool kan bewerkstelligen. Houd ajb op met loze kreten als ‘Als je met deze tool geen goede ervaringen hebt, mag jezelf echt geen seo specialist noemen.’

Bob van Biezen

@Jeroen, ik zal men email handtekening even aanpassen. Vind het totaal niets toevoegen dus ben bij deze specialist off.

Jeroen

@Sjoerd proef ik dat je zenuwachtig wordt omdat deze tool op de markt is? Kom op zeg, een beetje ‘seo specialist’ geloofd in eigen kunnen toch? Althans seo specialist, als je de info goed gelezen hebt zie je dat deze tool website specifieke analyses en adviezen geeft. Andere niche tools geven basic info aan op woord niveau, dus voor iedere site hetzelfde. Dus wees slim en omarm het zou ik zeggen ipv in het wilde weg te roepen.
@Bob verstandig haha

Sjoerd

@Jeroen: eerlijk gezegd ben ik niet degene die in het wilde weg roept maar doe je dat zelf. Uit je manier van reageren maak ik op dat je direct betrokken bent bij de ontwikkeling van de tool (of op welke wijze dan ook) en ben je aan het roeptoeteren voor eigen parochie. *sarcasme modus on* Een seo specialist geloofT in eigen kunnen maar die zal god niet op zijn blote knieen danken dat er nu eindelijk een ultieme tool is *sarcasme modus off* Mooi dat je er zelf blij mee bent.

Jeroen

@Sjoerd haha je bent wel creatief zeg. Volgens mij heb jij te weinig seo campagnes en teveel vrije tijd. Sterkte man

rene

Eens Jeroen. De positieve verhalen hoor je hier niet

Sjoerd

@Jeroen: effectieve tools besparen tijd 🙂

Robbert

We hebben de tool getest en misschien is het nuttig voor de net beginnende seo’ers. Wij zien er verder totaal geen meerwaarde in, je krijgt heel weinig data te zien en je moet er maar vanuit gaan dat de tool de data op de juiste wijze interpreteert.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond