Deel dit artikel
-

Spotify zwaar verliesgevend

De Zweedse muziekdienst Spotify heeft volgens uitgelekte cijfers vorig jaar een verlies van 60 miljoen dollar geleden op een omzet van 224 miljoen dollar.

In 2010 ging het ook al niet goed. De omzet was toen nog bescheiden: 97 miljoen dollar, maar ook toen stond het bedrijf al 37,5 miljoen in het rood. Groei is er dus wel, in 2011 steeg de omzet met 151 procent, maar vrijwel alle inkomsten gaan op aan muziekrechten. Daarnaast stegen de personeelskosten met 173 procent.

Het Amerikaanse bedrijf PrivCo, dat de cijfers analyseerde, zegt dat het huidige verdienmodel ‘onhoudbaar’ is. Investeerders hebben echter nog steeds vertrouwen in de formule. Spotify heeft een marktwaarde van vier miljard dollar.

Het Franse Deezer heeft intussen 100 miljoen euro opgehaald bij Warner Music en Idinvest. Dat is het grootste bedrag dat ooit in Frankrijk voor een startup is betaald.

Deel dit bericht

10 Reacties

Jeremy

Opnieuw een goed innovatief product dat kapot wordt gemaakt door de grote bazen uit de muziekindustrie.

Jeremy Timessen

Opnieuw een goed innovatief product dat kapot gemaakt wordt door de grote heren uit de muziekindustrie..

Erwin Boogert

Volgens mij is er wezenlijk niet veel veranderd tussen het moment dat Spotify begon en nu. Bovendien zijn het de platenmaatschappijen die het meest verdienen aan bedrijven als Spotify. Ze hebben er veel belang bij om hen niet te dwarsbomen.

Joost Klomp

Als het een goed innovatief product is dan zouden ze er toch geld mee moeten verdienen.

Erik-Jan Bos

Ik ben er niet gerust op dat de platenmaatschappijen een innovatieve dienst als Spotify, die op elegante wijze “product” loskoppelt van “medium”, een erg warm hart toedraagt. Volgens mij willen ze graag gewoon plaatjes blijven verkopen, liefst voor veel geld, zodat ze genoeg in kas hebben om dure juristen in te blijven huren.

Ronald Hendriks

Het is een erg goede opzet maar ik denk echter dat te veel mensen dit (gratis) gebruiken en dat ze dat in de eerste instantie niet hadden verwacht

michiel jansen

Huh, de reacties verbazen me.En ‘in 2010 ging het ook al niet goed’ in artikel. Dit is toch normaal?! Elk online business model van een bedrijf wat snel wil groeien en een significante plek in de markt wil hebben maakt verlies met elke nieuwe gebruiker die erbij komt. (twitter, facebook, amazon)

Kijk naar de cijfers in het verhaal:
in 2010 97 miljoen dollar omzet 37,5 miljoen in het rood. dus Plus minus 1/3 verlies.
Dit jaar 60 miljoen op 220 euro verlies is ongeveer 1/4 van de omzet.

Personeelskosten zijn met 173% gestegen terwijl de omzet de verdubbelt. Mijn conclusie: het gaat de goede kant op. enige wat je nodig hebt is een investeerder met visie en dat hebben ze blijkens het verhaal. Iets meer nuance zou goed m.i. zijn: Spotify is niet een zielig bedrijfje dat kapot wordt gemaakt door de platenindustrie. Ze willen marktleider worden in streaming en vervolgens hebben ze een veel betere ondehandelingspositie naar de platenmaatschappij en hun klanten. Maar goed dit baseer ik op de artikel. Zal het rapport eens lezen wat erin gelinkt staat.

Frits

Erwin, jouw conclusie dat platenmaatschappijen er belang bij hebben spotify niet te dwarsbomen, is nergens op gebaseerd. Juist omdat 98% van de omzet naar de platenmaatschappijen moet, maakt spotify verlies.

Erwin Boogert

Uhmm

michiel jansen

Dat dacht ik dus al: dit was het plan. Groeien, groeien, groeien en dan pas winst: http://www.mt.nl/332/69059/business/spotify-vertrouwen-in-businessmodel.html

Bewust niet winstgevend
De woordvoerder reageert niet direct op beweringen van PrivCo dat Spotify’s businessmodel stuk is, maar zegt wel: “We hebben vertrouwen in ons verdienmodel. We maken nog geen winst, maar dat hadden we ook niet verwacht als snelgroeidende start-up die zich in een agressieve groeifase bevindt en die flink investeert in lanceringen op nieuwe markten.” Met andere woorden: we draaien verlies, maar dat hebben we ingecalculeerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond