Deel dit artikel
-

Standaard op komst voor opslag HD-films

Grote filmstudio’s uit Hollywood zullen samen met geheugenfabrikant SanDisk een nieuwe standaard ontwikkelen voor het opslaan van digitale films.

Twentieth Century, Fox Home Entertainment, Warner Bros, Home Entertainment Group, SanDisk en Western Digital zijn de Secure Content Storage Association (SCSA) gestart. Die gaat een nieuwe standaard ontwikkelen voor het digitaal opslaan van films in zeer hoge HD-kwaliteit

De studio’s hopen zo meer controle te krijgen over de wijze waarop films worden opgeslagen op geheugenkaarten, USB-harde schijven, Blu-ray spelers en televisies. Partner SanDisk maakt al langer geheugenkaarten.

De content zou straks makkelijker ook aan te schaffen zijn via online winkels. Zo wordt een samenwerking gezocht met UltraViolet, een industriestandaard die wordt gezien als een virtuele opvolger van Blu-ray Disc. Belangrijkste doel is de bestrijding van piraterij.

Een van de initiatiefnemers is de Nederlander Lambertus (Bert) Hesselink, die doceert aan de Stanford Universiteit, maar ook is betrokken bij Western Digital, fabrikant van decoders.

Deel dit bericht

2 Reacties

Erik Bakker

Ik hoop dat de positie van de consument als uitgangspunt is genomen voor deze actie. Het zou veel moeilijker moeten zijn en blijven om illegaal gekopieerde content te kunnen benutten. Dat is iets waar de studio’s nog steeds geen antwoord op hebben kunnen vinden. Ik ben heel benieuwd wat er dan gebeurd met de marktpenetratie (en de opbrengsten) van content wat op deze manier aangeboden wordt, versus content die gemakkelijk te dupliceren is.

Paul van der Made

Het is een kat-en-muisspel. Illegale kopieën blijf je houden. Vaak is er al een methode om een beveiliging te kraken voordat het goed en wel geïntroduceerd is.

Waar ik een beetje moe van wordt is het feit dat je als eerlijke consument ‘bestraft’ wordt met dat eeuwige voorstukje van Brein op iedere DVD en hoe slecht het is om te kopiëren. Daarnaast levert beveiliging soms ook onspeelbare discs op voor sommige spelers (en dan heb ik het niet over Aldi-spelers).

Dus idd, ik hoop ook dat de consument als uitgangspositie genomen wordt 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond