Deel dit artikel
-

Start-up rolt spiegelnetwerk uit

Een spiegel die een commerciële boodschap toont op het moment dat iemand er gericht in kijkt. Met dat concept wil de Nederlandse start-up M3WAN de markt veroveren. De afgelopen weken zijn de eerste spiegels met beeldschermen geplaatst in een aantal winkels en cafés. Adverteren in de spiegels is volgens het bedrijf interessant omdat adverteerders direct kunnen vaststellen hoe vaak en hoe lang een boodschap wordt bekeken.

De afgelopen weken is de uitrol van het ‘spiegelnetwerk’ van start gegaan, vertelt mede-oprichter Bert van de Burgt van het in Den Haag gevestigde M3WAN. Er zijn onder meer spiegels – M3WAN spreekt van MediaMirrors – geplaatst in Grand Café Défilé en Vak Zuid in Amsterdam en in een filiaal van sportwinkel Coach. Deze week volgen modewinkels in de omgeving van Den Haag. Op dit moment zijn er 15 spiegels met beeldscherm. Dat aantal breidt de komende tijd uit naar 50. Volgens van de Burgt volgen een groot aantal sportzaken en fitnesscentra.

De spiegels bevatten een 17 inch beeldscherm, maar dat zou ook een grote of kleiner formaat kunnen zijn, aldus van de Burgt. Maar niet té groot. ‘Op het moment dat je een te groot scherm hebt, komt niemand meer speciaal naar de spiegel toe om te kijken. Als anderen op afstand mee kunnen kijken, verdwijnt het individuele karakter.” Over de hoogte van het scherm vanaf de vloer is ook nagedacht. Van de Burgt: “Men ervaart het als storend als een beeldscherm zich op gezichtshoogte bevindt. Het scherm zit daarom op een hoogte van 1.55 meter.”

Een spiegel met daarachter een scherm, is niet nieuw, zegt Van de Burgt. “Dat zie je ook op andere markten.” Het vernieuwende van het concept van zijn bedrijf is, zo legt hij uit, de meetbaarheid. Een sensor in de spiegel registreert óf er iemand voor de spiegel staat en hoe lang een persoon vervolgens blijft staan om naar de commerciële uiting te kijken. “Je kunt een commercial hebben met een duur van zes seconden, maar als iemand na drie seconden wegloopt, weet je dat de boodschap niet is aangekomen.” Adverteerders kunnen op basis van meetgegevens hun uitingen aanpassen. De spiegelschermen worden vanaf een centrale server aangestuurd.

De content op het netwerk kan zowel van informatieve als commerciële aard zijn, afhankelijk van de wensen van de locatie-eigenaar, zegt Van de Burgt. De meeste bestaande commercials zijn nog niet geschikt voor een spiegeluitzending, vertelt hij. “We hebben zelf heel veel moeten knippen en plakken.” Naast commercials kunnen ook foto’s worden getoond. Een commerciële uiting in een spiegel heeft volgens Van de Burgt meer effect als deze gekoppeld wordt aan een actie of direct verleidt tot het doen van een aankoop. “Je moet niet aan branding gaan doen.”

Adverteerders met wie momenteel wordt samengewerkt zijn K-Swiss, Adidas, Pernot-Ricard en charitatieve instellingen. Deze adverteerders rekenen af met de locatie-eigenaar op basis van het aantal seconden dat daadwerkelijk naar een uiting op een spiegel wordt gekeken. Een adverteerder koopt vooraf zendtijd van een spiegeleigenaar. Een deel van de advertentieopbrengst gaat naar M3WAN. Locatie-eigenaren betalen M3WAN voor plaatsing en beheer van de spiegels.

M3WAN heeft tien mensen in dienst en is medegefinancierd door een groep informal investors.

Deel dit bericht

12 Reacties

Ronny Simon

Leuk dat het idee en ook de naam Media Mirror, dat ik minstens 11 jaar geleden heb verzonnen, werkelijkheid wordt. Ik ben een ideeënman en heb toentertijd er een partner bij gehaald. Die heeft het vervolmaakt. Ik ben er toen uitgestapt omdat het niet mijn core-business was en ik me liever met mijn eigen vak bezig hou. Fantastisch om te lezen dat iets dat pakweg 11 jaar geleden in mijn hoofd is ontstaan nu werkelijkheid wordt. Het is een interessant medium als het gaat om narrow casting. Ook heb je geen last van geschatte contactmomenten zoals bij andere outdoor media. Je weet bijna exact hoeveel mensen de uitingen heeft gezien. Gefeliciteerd en ik wens de initiatiefnemers veel succes.  Life is one big idea. http://www.bloggers.nl/dialogical  

Sur Lalune

Tien mensen in dienst op basis van zo'n goofy idee? Haha, money burning is kennelijk weer volop terug. Kan iemand me vertellen hoeveel leaseauto's je tegenwoordig nodig hebt voor een startup?

jesse

misschien wel eens over nagedacht dat je in een spiegel kijkt om jezelf te zien en niet een zoveelste informatie of commerciele boodschap? zal wel aan mij liggen …

jeevio

Succes heeft kennelijk vele vaders…. ik weet dat uit een hele lange ervaring als productontwikkelaar. Er duikt altijd wel ergens een "ideeenman" op die een idee denkt te kunnen claimen. Toevallig ken ik de degene die de media mirror (aantoonbaar) heeft bedacht. Het idee van een lichtbakspiegel waarachter een dia was geplaatst al in de tachtiger jaren bekend en werd in Japan gebruikt. Het media mirror idee is dus al heel wat ouder dan 11 jaar. En ook dit is weer aantoonbaar! succes met de installatie van de media mirror, jullie hebben er ver genoeg je nek voor uitgestoken, jeeves

Patrick

Even als reactie op een reactie: als dit idee 11 jaar geleden al verzonnen is, waarom heb ik de spiegels dan nog nooit ergens gezien?? Ik vind het in ieder geval een leuk concept. Ik denk dat mensen een reklame boodschap veel eerder zullen onthouden als deze ineens op een spiegel verschijnt. Je verrast mensen en je weet precies hoe lang ze blijven kijken, dus of ze positief reageren of niet. Ik bedoel laten we eerlijk zijn, wie kijkt er nou echt naar die tv schermen die overal hangen?

Oof

@Patrick: Een concept/idee is geen produkt.@Ideeman: die spiegels heb ik 15 jaar geleden al eens in het spookhuis gezien, leuk dat er nu een commercieel produkt van is gemaakt.

Steven van Rij

Bert en consorten, Leuk om uiteindelijk het idee gerealiseerd te zien. Ik wens jullie veel succes met de uitrol. May the force be with you! Met hartelijke groet, Steven van Rij

Tycho's Eye Photography

Leuke foto! 🙂

Mart

Hoe nieuw is dit idee?Vorig weekend in London (in een een pub down Chapell Market) deze (of een soort gelijke) spiegel gezien. Duurde even voordat ik door had wat het was 😉 Maar goed ik was in een Pub.Wel goed dat het handen wassen na het plassen nu beloond wordt!

Erwin van Lun

Dag allemaalIk ben nu concreet op zoek naar een aanbieder die dit product op een beurs met volop doelgroep aanwezig kan demonstreren. MediaMirrow is er een (maar hun site doet heel raar en laat zich overigens slecht Googlen). Ik kan ze wel bereiken via een omweg. Maar daarnaast zoekt ik nog alternatieve aanbieders. Iemand die ze kent?

tonny meulebeek

6-6-2007 Nu te koop op Daan Veilingen voor een eitjehihihih alleen deze week nog

Rudolf Keizer

Dit is zeker een grappig concept, en alle honeurs aan de echte uitvinders van zeker meer dan 10 jaar geleden…! Wel belangrijk te weten dat een haags bedrijfje zich ermee bezighoudt, en dat er vele, vele faillisementen, rechtzaken, succesvolle aanvechtingen van octrooien door Philips, etc zijn. Namen van betrokkenen en hun praktijken zijn met een beetje googlen zo te vinden. En inderdaad, de eerste versies van het MediaMirror concept verscheen overigens al zo'n 10 jaar geleden in Schotland. Momenteel zijn er succesvolle, en goedkope, eerlijke implementaties uit China en Spanje verkrijgbaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond