Deel dit artikel
-

Startphone omgedoopt in sociaal netwerk Hyves

Nadat het eerder van start was gegaan als Startphone is het nog jonge initiatief van Koen Kam (ex- Hubhop), Floris Rost van Tonningen en Raymond Spanjar (beiden ex-IEX) inmiddels omgedoopt in Hyves. Het doel is gewijzigd van 'mobiele community' in een 'sociaal netwerk met mobiele toepassingen.' Hyves betekent in het Engels naast bijenkorf ook een plek die gonst van de activiteit, zo stelt Raymond Spanjar, die namens het drietal het woord voert.

Startphone, nu dus Hyves,  ontstond begin 2004 en werd ingegeven door het feit dat steeds meer mensen een smartphone kochten en daar onder meer foto's mee wilden maken en die op een internetsite wilden plaatsen. 
Dat laatste blijft volgens Spanjar mogelijk, maar de smartphone staat niet meer centraal.

“Het plaatsen van foto's is nog steeds een belangrijk onderdeel van Hyves. Dat is niet veranderd. Het concept is echter wel veranderd, van een community voor smartphone-gebruikers in een mobiel vriendennetwerk. Net als bij andere nieuwe mobiele toepassingen kunnen jongeren de eerste gebruikers zijn, maar we richten ons op iedereen. Dit betekent dus dat we -anders dan bij Startphone- mikken op een veel bredere doelgroep,” zegt Spanjar.

Wat evenmin is veranderd is ten opzichte van de oude situatie is dat Kam, Rost van Tonningen en Spanjar nog steeds het community-gevoel centraal hebben staan. “Dat is nog steeds de essentie en dat is bij Hyves alleen maar sterker geworden. We denken dat we nu nog meer op het  community-gevoel kunnen inspelen. Maar het woord community is misschien niet het goede woord, vriendennetwerk wel. Een netwerk voor vrienden en voor vrienden van vrienden” vervolgt Spanjar.

“Eigenlijk bieden nog weinigen die mogelijkheid. Met ons systeem kan ik bijvoorbeeld zien waar mijn vrienden uithangen via MSN, SMS en mobiel internet. Als ik wil kan ik met ze in contact komen door een sms’je naar ze te sturen via Hyves of door ze rechtstreeks aan te spreken op msn. Via Hyves geven ze in hun messenger namelijk aan waar ze uithangen.”

Verder biedt Hyves net als Orkut mensen de mogelijkheid om hun eigen groepen te beginnen, bij Hyves hyves geheten. Zo is er een hyve voor fans van de Beastie Boys, een hyve voor mensen die Amsterdam-Dakar in afgedankte voertuigen willen gaan rijden en is een voor liefhebbers van Duits bier en de daarmee samenhangende 'biergemutlichkeit.  In tegenstelling tot Orkut kan je op Hyves ook privé groepen starten, die onzichtbaar blijven voor niet-groepsleden.

Het is niet de bedoelingom van meet af aan geld te verdienen met Hyves. “Eerst willen we kritische massa. In Nederland en in andere Europese landen. De bestaande betalingsrelatie met Hyves-leden voor SMS, verlaagt de drempel voor andere inkomensstromen,'”aldus Spanjar.

Los van Hyves maakt HotSMS trouwens bekend dat ze een nieuwe moblog-dienst start die HotShots heet. “In aanvulling op de mogelijkheid om gratis SMS berichten te sturen,  kunnen de ruim 800.000 gebruikers van HotSMS via HotShots gratis een eigen moblog starten. Met de juiste mobiele telefoon MMS je al je foto’s naar één centraal nummer,” zo  laat HtSMS weten. De dienst sluit aan bij het groeiende aantal mobiele telefoons met camerafunctie en de wereldwijde trend om je leven vast te leggen (loggen) en te delen met anderen, aldus HotSMS.

Deel dit bericht

35 Reacties

Marc

Interessant . . . alleen de uitvoering ?!?Het concept en de techniek zullen vast en zeker prima zijn, maar de bijbehorende site(s) zien er wel heel slordig en kaal uit. Het lijkt me dat dit toch eerst voor elkaar moet zijn voor je via je netwerk of free publicity de openbaarheid zoekt. Succes,Marc

koen

Je hebt gelijk: in eerste instantie oogt de site wat leeg. Maar dat verandert snel als je de eerste paar vrienden hebt uitgenodigd en je met elkaar foto's en je locatie gaat delen. Er is min of meer bewust gekozen voor een "lege" opmaak omdat de site anders te druk wordt. We rekenen erop dat een gemiddelde gebruiker toch wel gauw 20 vrienden of meer online krijgt, daarop is de layout ingericht. Ik zou zeggen, nodig je vrienden uit voor Hyves, deel foto's en je locatie, probeer de msn- en mobiele mogelijkheden, en dan merk je dat de layout juist heel duidelijk en goed werkt! Succes ermee!

Geert

Nu de bereikbaarheid en snelheid verbeteren. Het komt nog te vaak voor dat de site niet te openen is. Succes!

koen kam

Geert, bedankt. De site is een enorm succes, maar dat heeft ook z'n weerslag in de bereikbaarheid en snelheid gehad in de afgelopen 4 weken.Met kerst en oud en nieuw is er doorgewerkt. Het valt niet mee om de boel snel en bereikbaar te houden, maar we doen ons stinkende best.

Wieger

Ik ben bijzonder verrast door met name het handshake effect; je bent nooit verder dan X handshakes verwijderd van iemand die je kent en je ziet ineens dubbele relaties: leuk. Minder puntje is en blijft de bereikbaarheid; je zou verwachten dat iemand die van HubHop afkomt begrijpt hoe je een dergelijk principe technisch ondersteunt. Wie is de partner van jullie op het gebied van de infrastructuur? Mvg Wieger

Daniel

Ook ik ben inmiddels grote fan van Hyves, echter ben ik niet te spreken over de sneheid. Het openen van pagina's duurt te lang dat het irritaties gaat opwekken. Het is tenslotte iets extra's en het moet leuk zijn. Neem aan dat hyves inmiddels al op de hoogte is van dit probleem. Op het ogenblik maken ze een exponentiele groei door en denk dat ze deze groei niet aankunnen. Hoop echt dat dit probleem snel opgelost wordt anders zul je mij en meedere niet meer op hyves zien!

Jos Berends

Het is inderdaad niet vooruit te branden, erg jammer want dat is nu al een tijdje zo.

koen kam

Uiteraard vindt Hyves het zelf ook heel vervelend dat er klachten zijn over de snelheid en de bereikbaarheid. We 'voelen' ook de pijn van de gebruikers. Iedereen die we kennen, zit ongeveer op Hyves: partners, vrienden, ouders, collega's, broers en zussen, dus geloof me we worden er meteen aan herinnerd als de site traag is.:-( Hyves is in 5 maanden naar 100.000 leden gegroeid (1 okt – 1 maart). Dat is nu eenmaal een enorm snelle groei, en het is lastig om dat goed te anticiperen. Elke maximale schatting van de groei was struktureel te laag. We dachten vorig jaar dat 100.000 leden in heel 2005 wel een bovengrens zou zijn, achteraf gezien was dat natuurlijk vrij naief. Hyves probeert naar een infrastructuur te groeien die 1 miljoen leden aankan en het duurt even voor die staat. We hebben net flink wat servers bijbesteld: denk dan aan een slordige 50 dual-xeon servers. Het zijn allemaal behoorlijke ingewikkelde pagina's. Je moet al gauw denken aan gemiddeld 100 databaseoperaties per pagina. Bovendien: de gebruikers blijven gemiddeld een half uur plakken op Hyves en genereren daardoor veel verkeer/pageviews (gemiddeld 20 per bezoek). Om eerlijk te zijn: ik vind het vervelend dat het traag is, maar ik heb liever dat we dit soort problemen hebben, dan dat er niemand bij Hyves lid zou worden. Jammer voor de gebruikers, prima voor Hyves ;-).Blijkbaar vind 'men' hyves enorm leuk. Hyves zit sinds een maand in de top 100 van meest bezochte Nederlandse sites: zie http://www.alexa.com/site/ds/top_sites?ts_mode=lang&lang=nl  Maar nu heb ik me genoeg verdedigd, we moeten natuurlijk er alles aan doen om de site snel te houden. ps 1Er is een schade-pot beschikbaar voor de mensen die door een trage hyves-ervaring een cold turkey hebben gekregen: http://hyvers.hyves.nl/index.php?l1=gr&l3=mg&l4=show&message_id=789527&group_id=46  ps 2we zoeken een aantal goede full-time programmeurs en systeemarchitecten om de site sneller te maken en features toe te voegen. Ken je iemand?! Help ons!!  http://koenkam.hyves.nl

Cem

Gefeliciteerd met jullie spectaculaire groei Koen! Blijft mooi om te zien hoe jongeren, sporters, oma's en opa's in contact blijven met elkaar via Hyves.nl. Op naar de miljoen gebruikers zou ik zeggen….

ocean

Ik neem aan dat het aantal passieve gebruikers met dit ongelooflijk trage programma ook explosief groeit.  Mij niet meer gezien op hyes in ieder geval.

Jaap

Natuurlijk groeit het aantal leden, omdat het bijna onmogelijk wordt gemaakt om je af te melden. De traagheid van de site heeft mij en een aantal vrienden uit mijn netwerk bewogen naar flickr.com waar je eenvoudig foto's kan delen.

Stef

Hyves.nl is gewoon te traag en op lange termijn niet interessant genoeg voor de gebruikers. Als Hyves niet iets gaat doen aan de snelheid, lay-out en features van Hyves.nl, dan houdt het snel op.

Tijn

Hyves is cool en zolang we niet hoeven te betalen mag je ook niet al te veel klagen over snelheid enzo. Tot Hyvestijnvveen.hyves.nl

Richard

Hmm, 2 dagen lid en nog maar 1 uur in 2 dagen de site kunnen bereiken. Geen goed begin.

Olivier

Ik ben inmiddels ook passief lif geworden en dat ook puur door de snelheid. Elke keer doet het een dag weer en dan is het prut. Ik hoor ook van veel mensen dat ze het erg moeilijk vinden om zich af te melden bij Hyves. Maar goed als je een jaar later nog steeds dezelfde problemen hebt, dan heb je een echt probleem. Volgens mij zitten er ook veels te veel "leuke" features op de site.

elle

Ben al enige tijd lid van hyves maar laatste dagen is de site wel heel slecht bereikbaar..Jammer..want verder is het best leuk..

bertjuhh

Ik heb via mn email een mailtje gekregen dat er een nieuw bericht voor mij is, op mijn hyves.. Maar hyves.nl doet het bij mij de HELE AVOND al niet!!!!!!!! En daar baal ik gigantisch van!!! (moet je nagaan, dat iemand er al zo vreselijk van in de war kan zijn..van dat hyves..)  Via Google ben ik op deze site gekomen.. je moet dan toch maar iets anders dat met Hyves te maken heeft..

Olivier

HEt blijft trage stroop, na een jaar mag je dan toch wel zeggen dat het structureel is?

Nieuweling

Ik ben nu een member sinds gisteren, het zit leuk in mekaar en ja inderdaad is de snelheid niet echt om over te spreken. Maar ik vind dat men daar niet zo moeilijk over moet doen, het is een gratis dienst dus we mogen blij zijn dat er mensen zijn (HyvesTeam) die er al hun tijd en energie in steken. Ik ben zelf ook een ftd-user en daar was er ook een hoop huftermentaliteit onder de gebruikers. Ze liepen continue elkaar af te zeiken en te klagen waardoor de makers de boel een tijdje stil heeft gelegd om de mensen eens te laten voelen hoe het is om zonder ftd te zitten. Ik vind dus dat Hyves al meer dan genoeg kritiek heeft gehad en nu met rust gelaten moet worden. Die snelheid komt er echt wel weer maar niet door ze af te zeiken. Veel gebruikers hebben vaak de onwetendheid van wat zoiets allemaal kost aan tijd, geld en vooral menselijke energie.  Hyves team.. Succes ermee! iXuz 

Olivier

@nieuweling:Best leuk betoog, maar als het Hyves team steeds mailtjes blijft sturen met we zijn weer op snelheid, extra servers bijgeplaatst en andere borstklopperij dan vind ik dat je daar dus over mag klagen (ze beloven wat en komen het niet na). En gratis is een leuk idee, maar al die gratis members zijn degene die voor de omzet van Hyves zorgen. We kunnen het ook eens omdraaien .. we gebruiken met zijn allen Hyves een maandje niet … kijken wie er dan aan het zweten is 😉

kruT

@nieuwelingDat iets gratis is betekent niet dat er geen geld mee verdiend wordt. De adverteerders betalen mijns inziens niet voor een site die soms hele avonden onbereikbaar is. Ook het aantal gebruikers zal hierdoor niet snel toenemen.

jan

als ik zo de reacties doorlees en kijk naar een groot aantal van mijn vrienden die ook lid zijn van hyves, kan ik toch wel de conclusie trekken dat het niet overdreven is om van een groot aantal passieve leden te spreken. Wat naar mijn mening, net als meer mensen op deze site, vooral komt door de slechte bereikbaar en trage site van hyves.Dit is jammer van dit leuke concept. Ik vraag mij af of het niet slimmer is om een totale stop te zetten op nieuwe leden en er eerst voor te zorgen dat het voor de bestaande leden beter werkt. hierdoor voorkom je de golf van negatieve publiciteit die dmv mond op mond reclame, door vooral de leden nu, verspreid word. met een tijdelijk stop van nieuwe leden bereik je volgens mij precies het omgekeerde, mits je ervooor zorgt dat de snelheid en bereik baar heid van de site snel verbeteren. Ik denk dat je niet bang moet zijn dat mensen afhaken als niet meteen lid kunnen worden, ze haken eerder af als ze horen dat het niet opschiet (letterlijk).en als je dus voor zorgd dat het weer soepel gaat werken, wat met een tijdelijke stop van het snel toenemende aantal leden, toch makkelijker moet zijn, zal de positieve publiciteit van de leden (wat toch het meest betrouwbaar is) zich voortzetten. hierdoor houd je de niet leden geeintresseert en win je tijd om je voortebereiden op een groot aantal nieuwe leden.ps en ik kan hyves weer gerbruiken.exuses voor de taalfouten (dyslexties).

Mark

Haha, grappig om te lezen dat mensen anderhalf jaar geleden dachten dat Hyves niets zou worden! Trouwens, Hyves is doorgaans wel traag, de laatste tijd vind ik het prima meevallen! Bovendien valt het ook prima op mn mobiel te bekijken. Wat betreft de passieve leden: zijn er inderdaad wel veel van, maar moet toch zeggen dat in mijn omgeving (uiteraard student) zo'n 80% aangemeld is bij Hyves en daar ook wel redelijk actief op is.

Koen Kam

Na bijna 1,5 jaar struikelde ik weer tegen deze discussie aan. Het is in ieder geval niet waar dat je je niet kunt afmelden, dat kan met 2 clicks vanaf de homepage. Vervelend om te zien dat we nog steeds dezelfde problemen hebben qua snelheid. Vanuit ons perspectief zien we dat alle capaciteit die we bijplaatsen, binnen een paar dagen helemaal is opgeslokt. De vraag is 1,5 jaar lang al groter dan het aanbod. We draaien nu 10 miljoen pageviews per dag, maar nog steeds ligt de vraag veel hoger. We willen bij Hyves nu eenmaal geen site die beperkt wordt in functionaliteit. Iets als video is te cool om niet aan te bieden. Dat betekent wel dat er een aantal uren per dag we op de maximum capaciteit zitten.

vivien

Waarom doet mijn hyves het niet?

Peter van Houten

Net als veel van mijn vrienden gebruikten wij Hyves, maar Hyves is soms niet vooruit te branden en werkt soms uitermate frustrereend. Vorige week hoorde ik alleen ooh en aah etc terwijl ik in Scheveningen op de boulevard liep uit te waaien terwijl er een Hummer Limo van een meter of 10 langsreed waarop met grote letters Whoozz.com stond en die naam had ik ook al op een commercial op de radio gehoord. Dus mijn nieuwschierigheid was gewekt en na een bezoek op hun site bleek dat zij eigenlijk een Hyves ++ waren daar zij ook muziek, films, nieuws, videos etc aanbieden dus alles wat ik eigenlijk op het internet uitspook, de site is flitsend ziet er strak uit en kan wel eens de nieuwe profielsite worden, mijn profiel staat er in ieder geval op, ongelofelijk dat ze pas sinds begin december bestaan.

Dennis

Op zich vind ik Hyves best leuk en ik heb er al een hoop mensen op gevonden waar ik lang niet meer had gezien/gesproken. Wat betreft de snelheid was er bij mij tot voor kort een tijd niets aan de hand. De laatste paar dagen heb ik echter dat de site wel te bezoeken is, inloggen lukt ook, alleen worden de helft van de foto's niet ingeladen, waardoor ik dus ook de helft niet te zien krijgt, want de site plots een heel stuk minder leuk maakt. Ik dacht eerst dat het aan mijn verbinding lag, maar nadat ik met mijn laptop op enkele andere netwerken ben ingelogd had ik daar ook hetzelfde probleem. Gekke vind ik wel, dat het niet at random een aantal foto's zijn die niet worden ingelezen, maar steeds dezelfde op een dag, de volgende dag zijn het wel weer andere.

nina van houten

Ik heb inderdaad ook die radio commercials of City FM gehoord van whoozz.com en ben ook hun promoteam met Hummer Limo in Breda tegengekomen.Weet iemand wie de mensen achter deze site zijn ?, ziet er nl veel te groot en professioneel uit om een hobbie te zijn.Ben benieuwd, ik heb wel een profiel bij ze aangemaakt.

Wendy de Graaf

Ben ook even een kijkje gaan nemen, wel een flitsende site dat whoozz.com! Het aanbod van Vids is ook niet te zuinig. Ze gaan ook een chat inbouwen zag ik op hun community gedeelte dus ik ben benieuwd. De vormgeving is wel wat druk maar wel stijlvol, iets wat je niet snel tegenkomt bij community sites.  De snelheid is voor zo'n volle site goed tot zeer goed te noemen. De gebruiksvriendelijkheid is net als bij alle andere sociale netwerken net aan een voldoende. Waarom maken ze die sites toch altijd zo moeilijk te gebruiken? Maar goed, dat zal wel aan mij liggen. Ik heb ook nog even gekeken of ik wat kon vinden over de mensen achter deze site, maar kon niets vinden. Ik kan me niet voorstellen dat dit het resultaat is van een uit de hand gelopen hobby op een zolderkamer, daar is ie net iets te professioneel voor.

Bianca van Buren

Hi Wendy, Die Whoozz.com site ziet er inderdaad flitsend uit, wat dat betreft is het stukken leuker om tegenaan te kijken en is inderdaad qua snelheid niet verkeerd.Denk wanneer deze een beetje reclame etc gaan maken ze er bij een aantal sites zoals een hyves niet zo gelukkig mee zullen zijn.Wat ik verder heel vernieuwend vindt is dat zij eindelijk alles wat ik normaal op internet uitspook op 1 en dezelfde site hebben gezet em dit scheelt mij een heleboel site hoppen.

Hunk

De site is gemaakt door een stel hagenezen. Ik denk dat jullie -'Wendy' en 'Bianca'- dat al een beetje wisten.Vind er niets vernieuwends aan en Whoozz lijkt nergens de indruk te wekken dat het ontwikkeld is om een groter doel te dienen dan geld verdienen. Ik verwacht verder niet dat er veel vernieuwd zal worden; de huidige opbouw verraad weinig technisch vernuft of innovatie.Begrijpelijk van die boys dat ze een een poging te wagen naast de gevestigde orde een plaatsje te pikken. Wellicht dat een grotere uitgever er brood in ziet en voor je het weet heb je toch een meloen verdiend! Lekker hoor… Ik verwacht niet dat Hyves het door whoozz heel moeilijk gaat krijgen: goede timing en toch een heel aardig en persoonlijk gezicht zijn -denk ik- cruciale factoren geweest voor hun positie. Buiten hun visie, ervaring en innovatiedrift.

Roger van Buren

Heer Hunk, Ik heb een onderzoekje ingesteld naar aanleiding van uw opmerking dat de site Whoozz.com gemaakt zou zijn door een stel Hagenezen ???Wanneer u de verschillende berichten in de media hebt gelezen dan had u geweten dat deze site deel uitmaakt van een groep van bedrijven en is gemaakt deels in India en deels in Nederland en wel in Schiedam.Dus denk dat u een hele grote duim heeft (zeker een haagse duim) en dat uw fantasie daaraan ontsprongen is.Trouwens ook de KVK wil in dit geval weleens helpen, Whoozz is nl ook Whoozz.com BV, verder vindt ik het best een vernieuwende site, echter u mag natuurlijk ook uw mening hebben daarom hebben we immers vrijheid van meningsuiting. Het genoegen was geheel aan mijn zijde, Roger van Buren

fred Hildo

Beste Hunk, Zonder al te veel in detail te willen treden wil ik alleen een opmerking maken over het volgende commentaar van je : " quote " Ik verwacht niet dat Hyves het door whoozz heel moeilijk gaat krijgen: goede timing en toch een heel aardig en persoonlijk gezicht zijn -denk ik- cruciale factoren geweest voor hun positie. Buiten hun visie, ervaring en innovatiedrift. Ik denk dat voor Hyves een beetje geldt : In het land der blinden is eenoog koning, toen zij het idee pikten van Myspace (dus niets inovatie, visie etc, gewoon het betere jat en plakwerk) was er geen concurentie en dus groeide Hyves en nu komt er ongeveer dagelijks een concurent bij, dus denk wel degelijk dat bedrijven als een Whoozz het Hyves moeilijk zullen gaan maken. De koning is dood, lang leve de koning !!! (oftewel welkom Whoozz) Saluut Fred

Astrid van Ekelenburg

Dankzij Hyves heb ik een grote groep dierenvrienden gevonden. Dank jullie heel hartelijk voor dit geweldige initiatief. Ik ben alleen maar enthousiast, en dat het een keertje wat langzamer gaat, tja, alleen maar goed teken, zeker omdat het ook steeds weer snel wordt opgelost!Super! Groetjes van een zeer tevreden gebruiker!! 😉

jennie

geachte heer of mevrmijn hyves doet het niet ik krijg mijn vriend en verder komik niet

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond