Deel dit artikel
-

Startup Ditto wordt ‘Foursquare voor de toekomst’

Nederland kent sinds eind vorige week een nieuwe locatiegebaseerde dienst in de categorie Foursquare en Feest.je. De mobiele dienst, Ditto.me, gaat echter niet over waar je bent, maar over wat je van plan bent. Vrienden en bekenden kunnen tips geven voor horeca, boeken en muziek.

In 2007 verkocht de Fin Jyri Engeström zijn bedrijf Jaiku aan Google. Vol verwachtingen, en dollars, trad hij in dienst bij de zoekgigant. Hoewel Google een soort Foursquare avant la lettre in handen had, wist het bedrijf de Finse dienst niet uit te bouwen tot een populaire dienst. Engeström werkte aan Buzz, Latitude en Profiles maar nam uiteindelijk ontslag.

Eind vorig jaar rondde hij de eerste financieringsronde af voor zijn nieuwe bedrijf: Ditto. Hij werkt vanuit Amerika, maar omdat hij data importeert uit diensten als Facebook, Twitter en Foursquare is de dienst bij de lancering al wereldwijd goed te gebruiken. Een eerste test door Emerce laat zien dat iPhone-app Ditto ook goed in Nederland goed werkt.

Gebruikers van de Ditto-applicatie geven niet aan waar ze zíjn maar wat ze willen gaan doen. Daarvoor hoeven ze enkel een of twee icoontjes aan te tikken. Daarmee geven ze aan of ze bijvoorbeeld willen gaan eten, drinken, werken of een filmpje pakken. Met een druk op de knop gaat er een seintje uit naar mensen in de buurt en naar vrienden van Twitter en Facebook. Zij kunnen met een druk op de knop een reactie sturen en, eventueel, zeggen dat ze naar dezelfde gelegenheid komen.

De applicatie ziet op basis van GPS waar iemand is en de gebruiker kan zijn positie verfijnen met informatie uit Foursquare en Facebook. Ditto importeert dit soort data uit de open API’s van relevante bedrijven. Zo kan het in de toekomst eenvoudig databases over films, concerten, tripjes en eten aan zijn assortiment toevoegen.

Engeström: “Het geeft aanbevelingen over waar je naartoe kan gaan. Ditto kan op termijn Google Search vervangen voor de lokaal georiënteerde vragen die we nu aan de zoekmachine stellen”. Het bedrijf wil geld verdienen met advertenties in de zoekresultaten.

Ditto.me verwierf eind 2010 financiering van de investeringsbedrijven True Ventures en Beta Works.

In een interview met Robert Scoble legt de geboren Fin zijn idee en plannen uit:

Foto: familymwr (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

nietzo

lijkt me ingewikkeld om eerst te moeten zeggen wat ik wil gaan doen om tips te krijgen. Geef me dan maar Whatser.com krijg ik die tips van vrienden ook (location based) zonder een extra agenda te hoeven bijhouden

jeroen

Dagelijks deal gigant Groupon heeft op 17 april aangegeven dat ze Ditto.me hebben overgenomen. Voor meer info: http://allthedeals.nl/blog/2012/groupon-neemt-ditto-me-over/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond