Deel dit artikel
-

Sterke omzetgroei voor Yoox Net a Porter

De Europees werkende luxe online modewinkel Yoox Net a Porter zag de omzet over 2015 met 31 procent stijgen tot 1,7 miljard euro. Veertig procent van de verkopen vindt plaats op een telefoon of tablet.

Meer orders, meer klanten en een hogere gemiddelde waarde per transactie. De financiële cijfers van het fusiebedrijf laten een gezond beeld en stevige pas vooruit zien (PDF). De onderneming opereert onder de twee labels Yoox en Net-a-Porter.

De luxe winkel ziet de omzet in het seizoen sterker stijgen dan die buiten het seizoen. Anders gezegd: richting en in de winter wordt winterkleding verkocht en naar het voorjaar toe voorjaarskleding. Yoox en Net-a-Porter verkopen dat wat hun klanten zoeken, en zien dat ook aan de gemiddelde orderwaarde: 352 euro (2014: 317 euro).

Naast de twee hoofdmerken exploiteert het concern ook nog labels als MrPorter.com, TheCorner.com, ShoeScribe.com en TheOutnet.com. Daarnaast beheert en exploiteert het de online shops van merken als Armani, Valentino, Lanvin, Dolce & Gabbana en YSL. In het financiële bericht komen die terug onder het kopje ‘Online Flagship Stores’.

Over het netto resultaat over 2015 zegt Yoox Net-a-Porter nog niets, aangezien het hier om de voorlopige jaarcijfers gaat. De definitieve cijfers komen op 9 maart.

Een aparte vermelding wordt gemaakt voor de nieuwe Android-app. Die verscheen in mei vorig jaar en zorgde voor een omzetgroei van 180 procent in de mobiele verkopen. Mobiel is nu goed voor veertig procent van de omzet, of 680 miljoen euro.

De groeicijfers kunnen beleggers niet bekoren. Het aandeel Yoox Net-a-Porter is sinds half december 2015 met een kleine dertig procent gedaald.

Foto: Jason Hargrove (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond