Deel dit artikel
-

Stir-bestuur breidt uit, focus op toekomst

De 35 leden van de Stichting Internetreclame, kortweg Stir, hebben twee nieuwe leden verkozen in het bestuur. Het bestuur, dat nu uit vijf man bestaat, krijgt meer operationele armslag en gaat zich richten op het formuleren van en langetermijnvisie van het orgaan dat steeds meer erkenning van de markt krijgt.

Per 1 juli jongstleden is het Stir-bestuur uitgebreid met Jeroen Cnossen, werkzaam bij PCM, en Marlies Verschure van RTL Interactief. Beiden zijn door de nu 35 leden gekozen uit een half dozijn kandidaten die waren aangemeld.

Samen met Martijn Brinkhoff van De Telegraaf, Jasper Lamers van WebAds en voorzitter Lianne van der Kruk van Ilse Media hebben ze de leiding over de stichting. "We zijn in een nieuwe fase gekomen. Steeds meer bureaus werken met de bereikscijfers van Stir en verwerken de data in de planningssoftware. We kwamen handjes tekort, vandaar de uitbreiding." Het bestuur wil haar kennis, gebaseerd op bereiksmetingen onder 130 grote websites, breder beschikbaar maken aan de markt.

De bestuursuitbreiding stelt de organisatie ook in staat om zich meer te richten op de toekomst. Afgelopen donderdag vergaderde het bestuur over de rol die Stir tegen 2011 op de markt zou moeten spelen. Hoewel de conclusies nog moeten worden vastgelegd is het algemene beeld al duidelijk.

Van der Kruk: "Het bereiksonderzoek blijft prioriteit nummer één. We willen het onderzoek wel nog verder uitbreiden, in de breedte en in de diepte. De kwaliteit kan nog beter. We gaan het onderzoekspanel vergroten en willen ook de groepen Business-to-business en jongeren tot 13 jaar beter in kaart krijgen. We zien ook dat media convergeren. Verschillende media groeien naar elkaar toe." Ook op het gebied van bijvoorbeeld IPTV wil Stir metingen kunnen gerichten en algemeen hanteerbare cijfers kunnen rapporteren.

Uit een kleine steekproef op het weblog van Stir blijkt dat bijna de helft van degenen die aan peiling meededen, vindt dat Stir zich louter met bereiksonderzoek bezig moet houden. Een gedifferentieerde minderheid vindt dat de stichting meer soorten onderzoek naar internetreclame moet doen of juist meer promotie voor online reclame moet doen. Met een vervolgpeiling tracht Stir die opvattingen verder uit te diepen.

Gisteren verschenen eveneens de bereiksmetingen over de maand juni 2006.  Startpagina.nl en Marktplaats.nl noteerden met 44 procent het hoogste bereik, na Microsoft chatdienst Messenger met 46 procent. Portaalsite MSN duikelde van 26 naar 17,1 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond