Deel dit artikel
-

Studie: IPO is dodelijk voor innovatie

Een studie van Stanford Universiteit bevestigt wat velen al uit eigen waarneming hebben geconcludeerd: bedrijven verliezen hun innovatieve voorsprong zodra ze naar de beurs gaan.

Hoogleraar Shai Bernstein van de Stanford Graduate School of Business (Californië) heeft ruim tweeduizend bedrijven bestudeerd en vooral gekeken naar hun octrooportfolio. Meestal vertrekken de invloedrijke uitvinders al vrij snel na een beursnotering. In veel gevallen omdat zij na een beursgang vaak miljonair geworden zijn en minder gemotiveerd zijn om nieuwe uitdagingen na te streven, of omdat zij geen directe financiële binding meer hebben met de onderneming.

Gemiddeld neemt de kwaliteit van de octrooien na een IPO in vijf jaar met veertig procent af. Dat gebeurde minder vaak bij bedrijven waarvan de CEO ook bestuursvoorzitter was. In andere gevallen lijkt het bedrijf gevoeliger voor de druk van aandeelhouders.

Een en ander moet wel in perspectief worden geplaatst. Beursgenoteerde bedrijven zijn doorgaans beter in staat om startende ondernemingen in te lijven en zo alsnog te vernieuwen. Facebook betaalde vorig jaar één miljard dollar voor appontwikkelaar Instagram. En Google heeft sinds zijn beursnotering in 2004 zeker honderd bedrijven overgenomen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Edwin Vlems

Dit bevestigt weer dat Simon Sinek gelijk had: als je ‘why’ verdwijnt, gaat het bergafwaarts:
http://www.youtube.com/watch?v=4VdO7LuoBzM

Mikey

Door IPO’s en bedrijfsovernames verdwijnt de ziel uit het bedrijf: hierdoor kan het bedrijf haar kunstje nog wel doen, maar net dat beetje extra om voorsprong te behouden door bv nieuwe dingen te doen is er niet meer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond