Deel dit artikel
-

Supermarkt Carrefour lanceert huisscanner voor artikelen

Supermarkt Carrefour wil zijn klanten thuis artikelen laten scannen om die online te kunnen bestellen. Niet met de smartphone, maar met een apart toestel Connected Kitchen, dat 1,3 miljoen barcodes herkent.

Het apparaat van Worldline herkent ook producten van concurrerende supermarkten, maar stelt dan alternatieven uit de eigen schappen voor.

De winkelketen omschrijft de werking als volgt: ‘Papa’s scheerschuim is op. Hij scant de verpakking. Zo is hij er zeker van dat ze in het winkelmandje terechtkomt. De tweeling merkt dat de yoghurt bijna op is. Ze scannen de pot met de ‘Connected Kitchen’, en de voorraad wordt aangevuld. Mama heeft lijm nodig om het nachtlampje te herstellen, dat zegt ze tegen de ‘Connected Kitchen’. Zeggen? Jawel, want het apparaat werkt ook op stemherkenning en kan dus een gesproken opdracht uitvoeren.’

Het apparaat is nog niet verkrijgbaar. Het is de afgelopen tijd intern getest bij Carrefour in België, maar vanaf april wordt de testgroep uitgebreid naar dertig personen.

Carrefour heeft bewust niet gekozen voor een app die in principe ook barcodes zou kunnen scannen. “De Connected Kitchen is weliswaar een extra toestel in huis, maar je drukt op één knop en je bent klaar. Bij je smartphone moet je unlocken, je app opstarten en heb je uiteindelijk meer handelingen nodig.” Bovendien kan de scanner zo door het hele gezin worden gebruikt.

Carrefour is niet de eerste met een soort slimme afstandsbediening. Online retailer Amazon kwam al eens met de Dash. Die verstaat ook gesproken teksten en voegt ingesproken artikel automatisch toe aan de boodschappenlijst.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Kasper de Wijs

Ik ben benieuwd wanneer Albert Heijn ook het thuis scannen gaat aanbieden. In principe zou dit een kleine stap zijn aangezien je met de Appie app nu ook al in de winkels kan scannen.

Arjen

Ik snap de meerwaarde niet zo goed van het apart toestel ‘Connected Kitchen’. Volgens mij is het net zo makkelijk om een native app te creëren die de 1,3 miljoen barcodes herkent. Ik denk dat niet veel consumenten zitten te wachten op zo’n apart kanaal. In een app is het net zo goed mogelijk om alternatieven uit eigen schap voor te stellen.

Thomas

Waarom niet beide aanbieden. Database met producten heb je toch al. Ik denk niet dat mensen snel zo’n apparaat zullen gebruiken (moeten ze die aanschaffen?). De verklaring van Carrefour voor deze keuze is dat iedereen in het gezin dat apparaat dan gaan gebruiken ipv 1 iemand van het gezin.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond