Deel dit artikel
-

Supermarkten drijven internationale e-commercegroei

De internationale opkomst van supermarkten als e-commercepartijen draagt zichtbaar bij aan de groei van de handel op internet. Een kwart van de nieuwe productcategorieën zijn typische supermarktcategorieën.

Dat blijkt uit het e-commerceoverzicht over het derde kwartaal van dataleverancier Icecat. Het Nederlandse bedrijf levert datasheets aan webshops, vergelijkers en handelsplatform uit 239 landen. Op dat soort sheets staat productspecificaties en rich media zoals toegestaan door het betreffende merk.

Het aantal gemeten merken steeg met 26 procent naar ruim elfduizend en het aantal ondersteunde categorieën nam toe met 25 procent tot 2.460. “Veel van de nieuwe categorieën en merken zijn supermarktcategorieën: non-food, near-food en food”, volgens CEO Martijn Hoogeveen. Ze vergroten het online kanaal als geheel.

Deze cijfers zeggen niets over de omzet van winkels. Ze zeggen enkel iets over de beschikbaarheid van data en het volume waarmee ze bij e-commercepartijen door consumenten worden gedownload. Om productpagina’s te bekijken.

Het e-commercekanaal groeide wereldwijd opnieuw erg snel in het 3e kwartaal 2015: met tachtig gemeten naar datasheet-downloads en met 26 procent gemeten naar geconnecteerde e-commercesites. In dat kwartaal faciliteerde Icecat 1,74 miljard productdatasheet-downloads.

De lijst met snelstgroeiende productgroepen laat zien dat e-commerce zich verbreedt naar de normale huishoudelijke spullen als stopcontacten, verlichting en kleurpotloden (BIC, Caran d’Ache en Bruynzeel).

Nederland behoort met Duitsland tot ‘s werelds meest volwassen e-commercelanden.

Foto: Health Gauge (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond