Deel dit artikel
-

Symbaloo naar 2.0 en het buitenland

De Spin Award voor Symbaloo is een welkome steun in de rug van het enthousiaste kwartet dat de wereld de grafische startpagina bracht. Het expandeert snel, met deze week uitbereiding naar Frankrijk, in de zomer naar de VS. En het delen van startpagina’s wordt gelanceerd.

Symbaloo had de Gouden Spin Award afgelopen week gewonnen voor ‘Beste website concept‘ De jury was zeer lovend: "Na 10 jaar eindelijk een geduchte concurrent van Startpagina. Eén die zo mogelijk nog simpeler is dan het oer-voorbeeld. Een combinatie van technisch vernuft, boerenlogica en slim interactie ontwerp. Zo simpel dat je het zelf had kunnen bedenken. Daar herken je een briljant idee aan."

We spraken met Eduard Weijgers (34) en Tim Has (24), die samen met Robert Broeders (31) en Koen Dantuma (29) Symbaloo hebben opgezet. Met investeringen van de ‘angels’ Ton aan de Stegge (ex-Telfort, ex-PCM) en Robert van Maasakker (ex-Telfort) en een enthousiast team van totaal 14 jongens lanceerden ze in oktober hun grafische startpagina.

20.000 unieke gebruikers

Je kunt die met blokjes (logo’s) zelf in elkaar zetten, dat wil zeggen een pagina ‘desktop’, een pagina ‘links’ en een pagina ‘feeds’. De laatste is nog wel zelf samen te stellen, maar er staat standaard nieuws op van De Pers, NOS, Emerce, WebWereld, Bright en De Wereld Draait Door.

Has: "We hebben een kleine maar actieve groep gebruikers. Dagelijks hebben we zo’n 80.000 bezoeken waarvan bijna 20.000 een unieke bezoeker is. Hoofdzakelijk is dat Nederlands bezoek, nog 95 procent. De overige 5 procent komt doordat er al vertalingen en lokale Symbaloo versies actief zijn. Hierdoor krijgen we sporadisch aandacht op buitenlandse blogs. De gemiddelde bezoeker logt vier keer per dag in."

In Adformatie stond dat er ‘meer dan een miljoen persoonlijke desktops zijn aangemaakt” . Dat is veel in vergelijking tot 20.000 bezoeken. Is dat miljoen overdreven? Weijgers bekent: "Ja, dat miljoen is gebaseerd op het aantal keren dat vanaf een verschillende pc is ingelogd op Symbaloo. Dus als iemand op vakantie steeds op verschillende pc’s inlogt, dan tellen we dat op. Die miljoen zegt dus niets over het aantal gebruikers."



Juist dat inloggen was er in het begin niet bij, zegt Has, die toevoeging daarvan de belangrijkste vernieuwing noemt: "De mogelijkheid om in te loggen om zo je persoonlijke startpagina vanaf meerdere plekken, bijvoorbeeld thuis en op je werk, te kunnen raadplegen vormde vanaf dag één een enorme behoefte."

Desktop delen met derden

De logische volgende grote verandering is de mogelijkheid om een desktop te delen met vrienden en/of collega’s. Dat is nu ingevoerd.

Vanaf de volgende update kan men desktops kunnen toevoegen die door andere gebruikers zijn gemaakt. Denk aan een desktop gevuld met links en nieuws omtrend tuinieren, Harry Potter of met blokjes over de favoriete sport.

"Ook wil Symbaloo vaker met eigen thema’s komen, zoals we Pasen en Kerst deden en ook met het EK Voetbal en de Olympische Spelen zullen doen. We selecteren dan de beste links op één pagina, samen met gebruikers." 
Dat is Symbaloo ‘2.0’ De netwerkgedachte zat er vanaf het begin in. Ook voor de ontwikkeling van het programma zelf. Inmiddels werken mensen uit ruim tien landen, van Rusland tot Brazilië, mee aan Symbaloo. Ze maakten al veertien vertalingen.

Startpagina.nl

Het hele concept kan niet zonder het woord ‘startpagina’, laat staan dat de link met dit concept, dat  nog altijd op 1 of 2 staat in de Stir-cijfers, vaak gelegd zal worden. Had Ilse dit niet al lang moeten bedenken. Weijgers: "Klopt, het concept is zo simpel dat iedereen dat had kunnen bedenken, maar zeker Startpagina. Maar wij wilden vooral een intuïtievere dienst waarbij de gebruiker zelf alles kan bepalen. Dat is een groot verschil met Startpagina.nl. Ik denk dat ze daar misschien wat verwend waren met het blijvend hoge bezoek."

Ingeslapen misschien? Weijgers: "Wellicht, het is al tien jaar redelijk hetzelfde. Symbaloo is wel een radicale verandering. Dat zie je ook aan de deelname. Dat heeft ons ontzettend verbaasd, vooral die spontane vertalingen."

Om ook in andere landen te kunnen lanceren moet Symbaloo een aantal suggesties en logo’s van lokale sites klaar hebben staan. Dat is nu het geval voor zes landen: "Deze week beginnen we in Frankrijk, dan volgen andere Europese landen. In de zomer hopen we het in Amerika te kunnen lanceren", aldus Weijgers.

Is er dan inmiddels geen kloon opgestaan? "Nee, nog niet. Dat heeft ons ook verbaasd. We dachten dat dit wel snel navolging zou krijgen." Patenteren? "Dat is niet zo eenvoudig, zeker niet in Europa. In de Verenigde Staten proberen we wel een patent op het concept te krijgen. Daar is dat in principe mogelijk. Ondertussen is het vooral een zaak van hard door ontwikkelen zodat we, mocht er concurrentie komen, de voorsprong vasthouden."

Geen betaalde links

Zijn er al betalende partijen? Has: "Op dit moment concentreren we ons vanuit operationele overwegingen op Google Adsense en affiliates. We zijn in gesprek met enkele grote partijen zoals Marktplaats."

We vermoeden dat Symbaloo verdient aan de links die ze standaard aanbiedt. Dat is niet het geval, verzekert Weijgers die zorgvuldig vermijdt om in zijn antwoord expliciet Startpagina te beschuldigen: "Nee, we zullen dat nooit doen, niet openlijk, noch stiekem. Voor de links zal nooit betaald worden en gebruikers zullen nooit gaan betalen."

Wat dan, verkopen van de toepassing aan bedrijven? "Nee, nagenoeg alle inkomsten komen via affiliate marketing. Van elk boek dat verkocht wordt op Bol.com van een bezoeker die via ons binnenkwam krijgen we een klein bedrag. Hetzelfde laken en pak met Google en voor heel veel meer sites. We registreren dat gewoon via de grote affiliate-programma’s zoals TradeDoubler en TradeTracker en straks ook de diensten die in andere landen nationaal domineren."

Jullie zijn kien in het verzamelen van logo’s voor de blokjes? Allemaal handwerk? Has: "Nee, zodra een site als blokje wordt toegevoegd door iemand, gaat er een mail uit naar de betreffende webmaster. Meestal zorgt hij/zij voor het icoontje. Onze redactie doet vervolgens nog een korte check."

Welke keuzes maken jullie voor standaard opname. Bijvoorbeeld Google News staat er niet bij? Has: "De inhoud wordt door ons team bepaald, maar we laten ons sterk leiden door wat gebruikers aanbevelen. We hebben een hele actieve community van mensen die ons mailen met tips en suggesties. We gaan uit van kwaliteit vóór eventuele commerciële belangen. Overigens staat Google Nieuws wel als standaard bron ingesteld bij de zoekmodule ‘Nieuws’ maar inderdaad niet standaard op de eerste desktop."

Jullie komen zeer enthousiast over, ook in e-mail contact met gebruikers. Weijgers: "Het is ook ontzettend leuk om dit te mogen ontwikkelen in een community. Dat voedt ons voortdurend. Een open houding helpt ons." Eind vorige week presenteerde Symbaloo zich op The Next Web. "Voor de public relations, om beter in het vizier te komen…"
 



Deel dit bericht

9 Reacties

Mathijs

Met mijn Google startpagina werk ik met m'n google account die ik ook voor alle andere services gebruik. Dat is een groot voordeel. Omdat ik denk dat OpenID ook datzelfde voordeel biedt, vraag ik me dus af: Hoe werkt het inlog systeem? Wordt er gewerkt met OpenID? Het testen vh systeem ga ik zeker nog doen: zie zeker veel voordelen van een dergelijke opmaak als je dagelijks veel dezelfde projecten en sites online langsgaat.

MindIt

Mij ontgaat compleet de toegevoegde waarde. Mozilla firefox biedt precies dezelfde functionaliteit. Gewoon een pagina toevoegen in je favorietenbalk en voila, misschien niet zo sexy, maar wel super functioneel. Ze houden ook geen info/voorkeuren bij van de gebruikers…

Kabouter22

Op zich is het een mooi concept, maar hoort het niet bij de oude browser technologie als Internet Explorer 6.0 ? In Firefox, Opera, Webkit, MSIE 7 etc is het geen probleem om overzichtelijk Bookmarks bij te houden. Met Firefox kun je ook je bookmarks naar elk gewenste PC meenemen, dus daar zit ook geen voordeel in. Ook het steeds opnieuw moeten inloggen in Symbaloo is best vervelend. Symbaloo hoorde dus eigenlijk niet echt op de The Next Web thuis. Er is niets van web 2.0 of wat voor vernieuwends ook te bekennen. Marketing mensen zullen er wel in trappen. ICTers die SYmbaloo op de kaart hebben gezet zullen wel snel gaan afhaken. Het publiek denk ik hierna ook. Of mis ik iets? 😉

Jan

Startpagina's met slechts tekstlinks zijn veel leuker, sneller, eenvoudiger en overzichtelijker. Met een paar widgets erbij (maar wie gebruikt deze ondingen eigenlijk?) kom je sneller 'to the point'. Deze site is ook veel te gelikt. Over een jaar of wat alweer pass?, terwijl de Startpagina gewoon blijft bestaan. Ik begrijp ook al die ophef niet over deze site en wantrouw het aantal gebruikers. Oude wijn in nieuwe zakken. Overbodig. Maar wel knap gemaakt!

Pim Hutjens

Jammer dat er zoveel vraagtekens gesteld worden bij het concept. Ik ben i.i.g. een blije gebruiker vanaf het eerste uur.  Dat het idee supersimpel is geeft Symbaloo al zelf toe. Nou, des te beter, de kracht is juist dat het zo simpel is. Heel veel drag and drop.  Je hebt een overzicht van je veel gebruikte bookmarks, kunt RSS feeds integreren, kunt gebruik maken van in-page zoekdiensten (waar je zelf een voorkeurspartij kan selecteren), je kunt verschillende tabbladen aanmaken met bijvoorbeeld links uit een bepaalde categorie, je kunt de bookmarks overal ter wereld bekijken en er valt veel te personaliseren. En zo nog wat meer.  @ Jan; Ik zou zeggen heerlijke wijn in een mooie fles!  Symbaloo, succes met de verdere ontwikkeling en groei!  (Nieuwe suggesties? Het zou mooi zijn als ik mijn IE Favorites ook nog ergens zou kunnen inladen en als ik bookmarks kan toevoegen met 1 knop in mijn browser – zoals bij Magadoo.com).

L vd Horst

Ik ben ook dik tevreden met symbaloo! De visuele weergave van de favorieten i.p.v. de tekstuele is een echte toevoeging in mijn optiek. En nu in de Firefox ook een add-on is, waarmee je supermakkelijk nieuwe favorieten kan toevoegen, ben ik helemaal gelukkig! Ga zo door!  L.vd.Horst

Karel

Leuk idee symbaloo, en ik heb het ook een tijdje gebruikt. Helaas is het inmiddels een commerciele bende. Je kan alleen nog maar naar sites linken en zoeken waarvoor symbaloo een vergoeding krijgt middels affilaite links. Dat komt de kwaliteit ten slechte. Dit soort concepten spreekt een hele kleine doelgroep aan, en als je dan nu al je heel commercieel gaat opstellen, dan vrees ik het ergste. Juist die kleine doelgroep houdt niet van stiekum commercieel gedoe.

Jeroen Spierings

Ik ben zeer tevreden over Symbaloo het is voor mij een prima manier om al mijn bronnen en activiteiten op het web te organiseren en te structuren. Web 1.0, 2.0, 3.0 wat maakt het allemaal uit. Het is vaak zo met al dit soort toepassingen voor de een is het een toegevoegde waarde voor de ander minder of zelfs misschien totaal niet. Ik heb een hekel aan startpagina puur vanwege de hoeveelheid tekst het bied voor mijn geen overzicht. Succes Symbaloo!!

gilly

bij mij doet hij nog droude

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond