Deel dit artikel
-

Tablet krijgt vaste plek op winkelvloer Bijenkorf

Medewerkers van alle filialen van de Bijenkorf krijgen tablets ter ondersteuning in het service- en aankoopproces. Klanten kunnen er producten mee bekijken, bestellen en betalen. Voor de winkel is het bovendien een CRM-terminal.

Het zogeheten tablet assisted sales krijgt een vaste plek in de omnichannelstrategie van de Bijenkorf, zo maakt het bedrijf bekend.

Het doel is om informatie van de fysieke en digitale winkelvloer en servicedesk bij elkaar te brengen. Dan maakt het niet uit of een klant in de winkel, per e-mail of telefoon contact legt. Hij wordt via elk kanaal herkend en er is inzage in de contactgeschiedenis. De Bijenkorf investeert dit jaar anderhalf miljoen euro in deze digitale vernieuwing

Directeur Marketing Robert Bohemen schetst het voorland van de klantervaring in zijn winkels: “Denk aan het mobiel betalen in de winkel via de app of het versturen van een bericht aan de klant tijdens het shoppen over privileges of bijzonder nieuws over merken. Dit op basis van persoonlijke interesses en vanzelfsprekend alleen als de klant dit wenst.”

Niet enkel de medewerkers maar ook de klant wordt digitaal opnieuw in de kleren gestoken. Klanten krijgen naast papieren kassabonnen nu ook digitale kopiën thuisgestuurd per e-mail. Handig bij retouren en reparaties.

De app krijgt productscanner. “Het scannen van de barcode op het prijskaartje in de winkel geeft gedetailleerde informatie over het artikel, over de beschikbaarheid in andere filialen of deBijenkorf.nl en er kan direct online besteld worden. Het is nu ook mogelijk om de Bijenkorf Cadeaucard te scannen zodat alleen de app nodig is om met de cadeaucard te betalen.” Mobiel bereik is in de winkels geen breekpunt, aangezien er overal gratis WiFi is.

De Bijenkorf heeft bovendien besloten om minder drukwerk te gaan produceren. Het kwartaalmagazine Inspiration en de boekjes bij grote winkelevenementen blijven bestaan, maar de rest zal in oplage sterk teruglopen. Er wordt gekozen voor communicatie via de digitale kanalen.

Het digitale bereik van de Bijenkorf ziet er zo uit:

  • De Bijenkorf App: 500.000 downloads en 80.000 gebruikerssessies per week
  • Inpiration Magazine: 600.000 online views (app en site), meer dan de hardcopy oplage.
  • E-mailnieuwsbrief: circa 1 miljoen belangstellenden
  • Facebook: 470.000 fans
  • Twitter: 65.000 volgers
  • Instagram, Google+ en Pinterest: duizenden

Foto: recrotka (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

C. Valli

Zeer groot bereik, maar toch moeite om inkomsten te generen. Niet voor niets dat er enkele winkels sluiten, dat men over gaat naar Primark.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond