Deel dit artikel
-

Tablets snelst groeiende productcategorie e-commerce

De honger naar tablets onder consumenten is niet te stillen. De vraag naar platte computers bij webwinkels en vergelijkers groeide met bijna een factor drie. Tablets zijn daarmee de huidige e-commercetoppers.

Dat blijkt uit de marktcijfers over het tweede kwartaal van informatiespecialist Icecat. Het Nederlandse bedrijf is een van ’s werelds topleveranciers van productinformatie aan webwinkels, productvergelijkers en vergelijkbare e-commerceplatformen.

De cijfers over het kwartaal tot juli 2012 laten zien, dat de vraag naar tablets afgelopen jaar met 182 procent is gegroeid.

Vraag staat niet gelijk aan aankoop. Het overzicht toont enkel hoe vaak er informatie uit een bepaalde productcategorie is opgevraagd. Zo scoren ook LED-tv’s zichtbaar scoren goed. Dat is vermoedelijk veel vervangingsvraag die wordt gedreven door de sportzomer. Philips profiteert daarvan. Er was 52 procent meer informatievraag naar de Nederlandse eletronicaproducten (Sony +43 procent, Toshiba +38 procent).

De explosieve groeivraag naar tablets straalt maar ten dele af op tablettopper Apple. De informatievraag naar Appleproducten steeg afgelopen jaar met twintig procent. Samsung (+32 procent) en Acer (+46 procent) profiteerden meer.

De grootste vraag in het e-commercekanaal wereldwijd is naar laptops:

Directeur Martijn Hoogeveen van Icecat: “De activiteit van het online kanaal, zoals gemeten door Icecat, is in het tweede kwartaal 2012 met vijftig procent toegenomen vergeleken met dezelfde periode in 2011.”

“In het tweede kwartaal faciliteerde Icecat 519 miljoen datasheetdownloads voor producten van 5.274 verschillende merken door meer dan 20 duizend verschillende online channelpartners wereldwijd. In dezelfde periode nam het aantal geregistreerde channelpartners toe met 31 procent, en groeide het aantal gemeten merken met dertig procent, en het aantal ondersteunde categorieën met 25 procent.”

Foto: spicagames (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Remy steijger

Ik heb de afgelopen periode zowel een nieuwe Tablet (bij coolblue) als een nieuwe LED TV (bij Bol.com) besteld, dus het klopt precies.

Ik begrijp heel goed waarom Tablets zo populair zijn. Met de Tablet op de bank is ontspanning. Als je achter een PC gaat zitten voelt het als werken. Heel veel mensen hebben een laptop om alleen maar op Facebook te kijken.

Zie ook mijn blog’ ‘Een leven zonder tablet: http://www.remysteijger.nl/2012/04/07/een-leven-zonder-tablet/

Daisy

Erwin Boogert

Daisy, dat item gaat over de (on)zin van het ontwerpen van een mobiele site. Het verhaal hier boven gaat over de interesse van de consument voor tabletcomputers bij webwinkels, vergelijkers, etc. Interesse (informatieopvragingen) staat niet gelijk aan het aantal aankopen. Daar heeft Icecat geen zicht op.

Martijn Hoogeveen

“Een mobiele website” is vaak gericht op een kleiner scherm. Met name voor smartphones. Eigenlijk is het irritant dat veel websites een mobiele versie (http://m.*.*) tonen wanneer ze bijv. Android detecteren. Want op een tablet is de standaardversie van een website uitstekend zichtbaar. Dus inderdaad: in dit geval is een afwijkende mobiele versie van een website onzin.

Daarnaast zijn tablets enorm in opmars, maar nog niet het dominante pc-formaat. Zie het volledige rapport: http://icecat.co.uk/get_attachment.cgi?6451

Voor de vele smartphone-gebruikers – met de kleine schermpjes – is wel een mobiele versie van een website nodig of een mobiele app. De toekomst zal leren hoe we smartphones en tablets gebruiken. Mogelijk de tablets voor normaal webgebruik, en de smartphone meer voor communicatie/interactie (en dus minder www-gebruik). Who knows?

Els Venema

Je zou denken dat de vraag naar tablets ten koste zou gaan van laptops, maar ook daar is een kleine groei te zien. Wellicht dat mensen naast een tablet ook gewoon een laptop of pc blijven gebruiken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond