Deel dit artikel
-

Technische problemen geen excuus voor misleidende reclame

Technische problemen doen niet af aan het feit dat consumenten door de reclame-uitingen worden misleid. Dat stelt College van Beroep van de Stichting Reclame Code naar aanleiding van een klacht over onjuiste ticketprijzen op de website van KLM.  

In een nieuwsbrief van KLM werd reclame gemaakt voor tickets naar Mombasa voor 599 euro, maar die prijs was op de website niet te vinden. KLM verweert zich met het argument dat het door een ‘ingewikkelde IT-probleem’ niet mogelijk was om het ticket voor die prijs aan te bieden.

Het College van Beroep stelt vast dat KLM in beroep alsnog voldoende aannemelijk gemaakt dat de reclame-uiting voor een ticket naar Mombasa voor 599 euro op zichzelf juist is. Dat neemt echter niet weg dat consumenten in verwarring worden gebracht door de reclame-uitingen van KLM.  Consumenten die op de link bij de reclame klikken, krijgen immers geen tickets voor de prijs van 599 euro te zien. De gemiddelde consument is er niet van op de hoogte dat deze tickets wel beschikbaar zijn als zij op ‘dagniveau’ naar tickets zoeken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond