Deel dit artikel
-

Technologiebedrijven domineren ranglijst merken

Technologiemerken zetten de opmars in Interbrands Best Global Brands ranglijst van de afgelopen jaren voort: vier van de vijf snelste stijgers bevinden zich in deze sector (Apple, Amazon, Samsung en Oracle). Bovendien zijn zes van de merken in de top tien dit jaar technologiebedrijven (Apple, IBM, Google, Microsoft, Intel en Samsung).

Technologiemerken beheersen inmiddels als geen ander de kunst om merken op universele waarden te bouwen om zo hun producten en diensten wereldwijd relevant te maken, zo stelt Interbrand. Deels dankzij de intuïtieve Apple producten, de toegankelijkheid en alomvattendheid van Amazon of het design van Samsung. Deze merken hebben proposities ontwikkeld ‘die aanhoudend wereldwijd succes mogelijk maken, zonder zich op een product te verankeren.’

De nummer een (complete lijst hier) blijft overigens Coca-Cola. Apple neemt tweede plaats in. Google streeft voor het eerst Microsoft voorbij. Het bedrijf zag zijn merkwaarde afgelopen jaar met maar liefst 26 procent stijgen. En de opmars van Facebook is een feit. De socialmediagigant komt binnen op plaats 69 na het mediacircus rondom de op drie na grootste beursgang in de Amerikaanse geschiedenis.

Nederlandse merken vertonen een stabiele groei. Philips stijgt vijf procent in merkwaarde en behoudt met ruim negen miljard dollar aan merkwaarde zijn 41ste positie in de ranglijst.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond