Deel dit artikel
-

Tekstadvertenties goed voor helft mediabestedingen

Een aanzienlijk deel van de netto mediabestedingen in Nederland van 4,62 miljard euro gaat naar tekstadvertenties, zo’n 2,5 miljard euro. Dat blijkt uit een analyse van de netto mediabestedingen die Nielsen binnenkort zal publiceren in het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015.

Opvallend aan de verdeling van de mediatypen is dat ze redelijk constant zijn door de jaren heen. De netto mediabestedingen aan media die vallen onder het contenttype ‘tekst’ stegen vorig jaar bescheiden met 0,1 procent. Voor video was iets meer dan 1 miljard beschikbaar in 2015, een stijging van 1 procent in vergelijking met een jaar eerder. Voor audio was het aandeel 5 procent (225 miljoen euro), 3,4 procent minder dan in 2014.

De rest van het budget ging naar de categorie overig en bedroeg 840 miljoen euro. Ook hier was sprake van een daling, wat leidde tot een aandeel van 18 procent.

Binnen de verschillende contenttypes was er echter wel degelijk sprake van verschuivingen. Platformen convergeren en content verplaatst zich steeds gemakkelijker van het ene naar het andere platform. Adverteerders en bureaus volgen die ontwikkelingen en passen hun media-inzet daar op aan.

Binnen tekst is de verschuiving van print naar online nog duidelijker te zien dan in de bestedingen per mediumtype. De daling van de mediabestedingen aan print werd opgevangen door de stijging van de bestedingen aan search en online display advertising. Televisie had en heeft binnen video veruit het grootste aandeel, al groeiden de bestedingen aan online video double digit de laatste jaren.

image003

Deel dit bericht

1 Reactie

Patrick

De daling van de mediabestedingen aan print werd opgevangen door de stijging van de bestedingen aan search….

Wat zegt dit onderzoek dan eigenlijk?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond