Deel dit artikel
-

Tele2 verloor 54.000 breedbandklanten in 2012

Tele2 Nederland heeft weer flink wat breedbandklanten verloren in het vierde kwartaal. Volgens het kwartaalverslag van het Zweedse moederbedrijf gaat het om enkele tienduizenden abonnees. Zelf spreekt het bedrijf over een ‘lichte daling’. In heel 2012 vertrokken 54.000 abonnees.

Die daling was al in het derde kwartaal ingezet, en werd destijds toegeschreven aan concurrentie van triple play-aanbieders. In heel 2012 heeft Tele2 54.000 breedbandklanten zien vertrekken.

Tele2 telt nu iets meer dan 1 miljoen klanten: 478.000 voor mobiel, 421.000 miljoen voor vast breedband en nog altijd 141.000 voor vaste telefonie.

De omzet uit mobiel nam toe, waarbij zowel postpaid als prepaid het goed deden. Wel heeft Tele2 hogere kosten moeten maken om die klanten binnen te krijgen.

Het algehele beeld is ietwat somber: in het laatste kwartaal daalde de omzet in het vierde met 4 procent tot 1,3 miljard Zweedse kroon (152 miljoen euro). Het resultaat (ebitda) nam met 24 procent af tot 361 miljoen kroon (42 miljoen euro).

Het moederbedrijf in Zweden heeft vorig kwartaal eveneens een lager resultaat geboekt, zij het wel bij een hogere omzet. Die bedroeg 11,3 miljard Zweedse kroon (1,3 miljard euro), tegen 10,9 miljard kroon een jaar eerder. Over heel 2012 steeg de omzet met 7 procent naar 43,7 miljard kroon. Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging met 7 procent omlaag naar 2,7 miljard kroon.

Overigens is Rusland de snelst groeiende markt voor Tele2 met 373.000 nieuwe klanten in Q4, waarmee het totaal op 22,7 miljoen komt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond