Deel dit artikel
-

Telecom Time: “Mobiel abonnement moet duurder”

Alleen als de mobiele klant gemiddeld 40 euro per maand uitgeeft, kan de telecomindustrie de kosten van het toenemende datagebruik dragen. Dat vertelde Marco Visser, directeur Consumenten van KPN, op Telecom Time.

Het consumentengedrag is aan het veranderen, datagebruik is geen bijzaak maar hoofdzaak geworden. Daar passen andere tarieven bij, stelt Visser.

“We zijn als een trein waar steeds meer mensen opspringen, maar wij hebben moeite om die trein vooruit te krijgen. We moeten wekelijks miljoen spenderen om de capaciteit uit te breiden.”

Telecomaanbieders als KPN moeten meer vragen voor zowel diensten als producten. “We kunnen niet meer gratis telefoons weggeven bij een abonnement, en alleen bij maandelijkse bedragen van 40 euro kunnen we de investeringen terugverdienen.”

Visser gaf toe dat wat voor KPN “aap, noot, mies” is, voor klanten de kostenstijgingen niet goed zijn te begrijpen. “Logisch, want die wil lekker kunnen internetten, maar de Nederlander is tegenwoordig dag in dag uit aan het communiceren.”

Volgens Visser moeten operators andere het spel veranderen. “Changing the game, voor die keuze staan we allemaal.”

Visser geeft toe niet gelukkig te zijn met de Nederlandse wet op netneutraliteit, die telecomoperators verbiedt om Voip verkeer te tariferen. Iedereen die niet voipt, moet nu betalen voor de mensen die niet voipen.”

“Wij willen niet gevangen blijven in een Voice-model,” zegt Visser. “Alleen heeft netneutraliteit de mogelijkheden eerder beperkt dan verruimd.”

KPN benadrukt in een reactie dat “zijn speech zeker niet bedoeld is om de indruk te wekken dat mobiele abonnementen duurder moeten worden. Wat hij bedoeld heeft is: Wij moeten inkomsten op peil houden en wij moeten inkomstenmodellen veranderen”.

Deel dit bericht

12 Reacties

Bart

OK, KPN snapt nu dat het statement m.b.t. WhatsApp een aantal maand geleden niet erg handig was. Iedereen weet immers dat WhatsApp nauwelijks dataverkeer oplevert. De echte reden was dat dit minder inkomsten uit de belbundel opleverde. Nu zijn blijkbaar Skype en VoiP de nieuwe zondebokken. Alsof heel Nederland massaal aan de Skype zit. Ik krijg het idee dat KPN, en straks ook de overige providers, zich in de media op alle mogelijke manieren probeert te rechtvaardigen voor de belachelijke prijzen op data abonnementen.

Maar goed, het geld voor een media adviseur heeft KPN zich uitgespaard. Dit kan Marco Visser heel goed zelf. De KPN klant weet inmiddels waar ze aan toe is.

Mrc

Oftewel…Het moet weer ‘ns duurder. KPN kan niet genoeg graaien, de directeur verdient een paar tonnetjes te weinig, en bij de momenteel absurde mobiele prijzen vindt KPN dat de klant nog maar wat meer uitgeknepen moet worden.

Lieve KPN, je gaat je gang maar: ik ben gestopt met mobiel telefoneren. Internetbellen is het nieuwe praten.

Hans-Joachim

“Iedereen die niet voipt, moet nu betalen voor de mensen die niet voipen”. erghm, volgens mij klopt er iets niet in deze zin. Of moet iedereen betalen voor diensten waarvan geen gebruik van word gemaakt?

Daan

“Iedereen die niet voipt, moet nu betalen voor de mensen die niet voipen”
duh, dat heet bellen…

Chef

““Wij willen niet gevangen blijven in een Voice model,” zegt Visser. “Alleen heeft netneutraliteit de mogelijkheden eerder beperkt dan verruimd.””

Net neutraliteit zorgt voor privacy van de burger. Maar daar heeft meneer Visser absoluut schijt aan want hij wil graag zijn neus in jou zaken steken. Zou de heer Visser het accepteren als zijn post op de inhoud werd getakseerd ipv. het gewicht ? Zou hij het accepteren als de postbode al zijn brieven opents om die op die manier te takseren ? Dat dacht ik niet.

henk

Waarschijnlijk weet hij zelf ok wel dat voip ook helemaal niet veel data is. Maar dat is het punt ook niet. Voip concureert met betaal-per-seconde van de oude modellen, en daarom wil men daar graag extra voor vragen.

DirkZonderBroek

“Visser gaf toe dat wat voor KPN “aap, noot, mies” is, voor klanten de kostenstijgingen niet goed zijn te begrijpen.”
Nee, beste mensen, u snapt het misschien niet, maar het is echt voor uw eigen bestwil .. het is niet zo dat het staven met cijfers tot gevolg heeft dat mensenvriend Visser uit zijn nek blijkt te loellen.
Alleen als de werkgever gemiddeld 40.000 euro per maand aan mijn loon uitgeeft, kan ik de kosten van het toenemende graaigedrag dragen. Dat vertelde ik, directeur van Niks & Niemand, op dit forum.
Ja, ook gebaseerd op gebakken lucht en onderbuikjesvla. En (ook) uit frustratie geboren, hoor, Marco. Cheers.

kilroy

Ik betaald maar 12.50 per maand en heb gewoon mijn oude vertrouwde nokia 6230i internetten? dat doe ik via gratis wi-fi of thuis

Wieger Waardenburg

Volgens mij moeten Telco’s wat meer investeren in het opvoeden van klanten. Kilroy geeft het ook al een beetje aan: ‘De consument’ moet actiever gestimuleerd worden om WIFI te gebruiken waar mogelijk. In ieder geval thuis. Althans; dat denk ik.

Frans

Hou eens op zeg! Jarenlang hebben we 500x de kostprijs van een SMS-je betaalt en nu moet data duurder worden? Volgens mij hadden de telco’s gewoon wat beter moeten reserveren. Nu zitten ze met de gebakken peren omdat al die SMS winst al op is gemaakt aan andere zaken.

JohnnyK

Tja, de sms was gelegaliseerde diefstal. Dankzij WhatsApp zijn we daarvan af. Bellen via de landline (of via VOIP) was gedaald naar 1.5-2 cent per minuut maar nu weer opgetrokken naar 8 cent, dezelfde prijs als voor mobiel bellen. Inderdaad, zoveel mogelijk thuis via de WIFI je dingen doen en mobiel bellen en internetten alleen in geval van nood. Kwestie van een beetje plannen.

FON, daar zouden we eens wat meer recalame voor moeten maken. Iedereen die een FON heeft kan internationaal gebruik maken van ieder ander FON. Brilliant!

Wouter

‘Inkomsten op peil houden’, dat zegt eigenlijk alles wel. Na de absurd hoge kosten voor smsjes zijn ze gewend geraakt aan zeer hoge winstmarges. Nu iedereen internet wil en smsjes onbelangrijker vindt door bijv. whatsapp, is het als een verwend dik kind met een grote zak snoep waar je er een paar van afpakt. Hij zal huilen, niet omdat ie ze nodig heeft maar omdat ie met teveel gewend is geraakt. Winst blijven ze echt wel maken hoor!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond