Deel dit artikel
-

Telegraaf bundelt beste online reclameposities

Adverteerders kunnen binnenkort reclameposities kopen op Telegraafsites die bovengemiddeld lang in beeld zijn, waardoor de commerciële boodschap beter overkomt.

De uitgeverij bundelt de best bekeken plaatsen voor webreclame in een pakket dat de naam Run of Excellence krijgt.

In de afgelopen periode is met MeMo2 en Hottraffic onderzochten welke bannerposities meer en minder lang in beeld zijn. MeMo2 heeft technologie die kan zien of een banner überhaupt in beeld is geweest op het scherm van de lezer en hoe lang. De best presterende reclameplekken zijn nu gebundeld.

De Telegraaf legt uit: “Gemiddeld in Nederland komt 62 procent van de banners in beeld. In het Run of Excellence-pakket wordt deze zichtbaarheid verhoogd met bijna 50 procent. Daarbij zijn de banners in het pakket ook veel langer in beeld. Gemiddeld in Nederland is 45 procent van de banners meer dan 5 seconden in beeld. In het nieuwe pakket van Telegraaf Media Nederland ligt dat percentage op 72 procent.“

Met de introductie van dit pakket voegt de uitgeverij een extra element toe aan de waardebepaling van bannerposities. Tot op heden werd overwegend gekeken de doorklikratio (CTR). Daar wordt nu het element ‘zichtbaarheid’ aan toegevoegd.

In de zomer van 2011 ontstond felle discussie toen bleek dat adverteerders jaarlijks voor tientallen miljoenen euro’s aan webreclame uitgeven, terwijl die banners nooit in beeld komen.

Brancheorganisatie IAB zegde toe te zullen werken aan technieken en standaarden om de mart beter te informeren over de zichtbaarheid van commerciële uitingen.

Google rolde in diezelfde periode al een systeem uit dat garandeert dat adverteerders niet hoeven te betalen voor reclamevertoningen die niet gezien kunnen worden.

Foto: JD Hancock (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Marcel Vogels

Even voor de goede orde. Hottraffic biedt de DMA (auditing) technologie en MeMo2 past DMA toe in Auditing en Tracking.

Arno Peperkoorn

Interessant stuk. Terrechte discussie en goed dat Telegraaf hier heen beweegt. Logisch ook. Betalen voor onzichtbaarheid lijkt me niet handig.
Wij laten overigens klanten alleen maar betalen als ze zichtbaar zijn. Maar zal hier geen reclame praatje doen voor Tribal Fusion.

sjoerd

@Arno : waarom doe je het dan wel? 🙂

Rob Groen

Onverbiddelijk op spelfouten?

Er staat in de op één na laatste alinea: “mart” svp corrigeren in “markt”

koningwoning

@Rob – ze doelen hier ook op Mart Smeets… aka de mart

Rob Groen

@koningwoning Ja, ja…..vast en zeker. Ook dan ik het fout want dan zou mart met een hoofdletter moeten beginnen nietwaar? 🙂

Bart ten Tije

Vanuit het oogpunt van een mediabureau en voor onze klanten vind ik dit bijna bespottelijk natuurlijk!

Hadden jullie dit niet altijd al moeten garanderen???? Waar was voorheen de disclaimer die zei, dat mogelijk de helft van alle ingekochte uitingen nooit vertoond zou gaan worden?!

Dat hadden we graag vtv even geweten. Weten we inmiddels al een tijdje met dank aan, idd…. Memo2.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond