Deel dit artikel
-

Telegraaf koopt Metro

De Telegraaf neemt de gratis ochtendkrant Metro over. De overname is vooral bedoeld om het bereik op de adverteerdersmarkt te vergroten. Op het digitale vlak speelt noch Sp!ts noch Metro een rol van betekenis.

Zojuist maakte Telegraaf Mediagroep de overname bekend (PDF). ‘De acquisitie van Metro is het directe gevolg van TMG’s strategie om, naast de ontwikkeling van de pijlers online en radio, het marktleiderschap in printmedia verder te versterken. Met de aankoop van Metro speelt TMG in op de mogelijkheden die de huidige consoliderende printmarkt biedt.’

‘De gratis dagbladen bereiken in Nederland een relatief jonge doelgroep en dat is een interessante groep lezers voor adverteerders. Metro en Sp!ts hebben voor een belangrijk gedeelte een eigen profiel en lezerskring. TMG wil in de komende maanden de beide bladen nog beter ten opzichte van elkaar positioneren om zo meer variatie te kunnen bieden aan lezers.’

‘Ook wordt de distributie van Metro en Sp!ts geoptimaliseerd om de aan de titels gekoppelde doelgroepen nog beter te bereiken. Dit brengt ook voordelen voor adverteerders, aangezien meer differentiatie tussen de titels de kwaliteit van het gezamenlijke bereik verdiept. Het biedt adverteerders bovendien de mogelijkheid van meer gerichte benadering van specifieke lezersgroepen.’

Strikt genomen, koopt TMG Metro Holland en wordt het internationale Metroconcern een franchisegever. Het Nederlandse krantenbedrijf krijgt daarmee het recht om de Metrotitel uit te baten.

De Telegraaf bereikt dagelijks nu 2,3 miljoen lezers met gratis ochtendkranten. Metro heeft een oplage van 434.000 en een bereik van 1,6 miljoen.

Metro Nederland boekt in het eerste kwartaal van 2012 een verlies (EBIT) van 200.000 euro (PDF) bij een omzet van 5,3 miljoen euro (-0,8 miljoen t.o.v. vorig jaar). Metro omschreef de marktomstandigheden in Nederland en Denemarken als economisch uitdagend.

Op het digitale front spelen Metro en Sp!ts geen rol van betekenis. Metro komt niet meer voor in de STIR-bereiksmetingen. Sp!ts heeft een bereik van 0,4 procent of

Nederland verloor afgelopen jaren al de gratis ochtendkranten Dag en De Pers.

Metro heeft een roerig verleden. Het internationale krantenconcern sloot sinds 2007 zijn vestigingen in Polen, Finland, Kroatië, Spanje en de middagkrant in Denemarken. Het bedrijf werd eind mei 2012 van de beurs gehaald.

Foto: cc by 2.0 free photos (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond