Deel dit artikel
-

Telegraaf steekt site in het nieuw

De Telegraaf steekt zijn nieuwssite helemaal in het nieuw. De verrassing zal niet heel groot zijn, omdat de site en onderliggende katernen qua design nog meer op de papieren krant gaan lijken.

Dat werd duidelijk tijdens een presentatie van adjunct-hoofdredacteur Jan-Kees Emmer in Amsterdam. Geregistreerde gebruikers kunnen de nieuwe site op zijn vroegst deze week al tegenkomen, al staat dat volgens Emmer nog niet vast. Mogelijk wordt het volgende week of de weken erna.

Tijdens deze publieke test zal het design- en usabilityteam van De Telegraaf de laatste foutjes kunnen vinden en wegpoetsen en nog een aantal designopties kunnen testen. Wanneer de definitieve site live gaat, kan Emmer niet zeggen.

Krantenlezers zullen op het web meer dan ooit hun eigen vertrouwde krant herkennen. Het design oogt rustiger, de linkerbalk met nieuwskoppen sneuvelt en de stijlelementen van de krant verschijnen nog duidelijker online. De redactie heeft veel minder sjablonen in het CMS waardoor ze sneller kan werken. De chocoladeletters waarmee de krant soms opent, kunnen ook op het web dominant worden ingezet rampsituaties.

Daarnaast kan de redactie meer met tags gaan werken en krijgt iedere schrijver een eigen profielpagina.

De aanstaande vernieuwing is vooral een optische. De technische fundamenten zijn dezelfde, al zullen die in de loop van het jaar wel veranderen. De papieren en digitale redacties gaan dan allemaal met hetzelfde contentmanagementsysteem werken, Newsgate van CCI.

De Telegraaf wil online ook meer aandacht gaan geven aan lokaal nieuws. De krant heeft met Telegraaf.nl maandelijks 350 miljoen pageviews per maand via de desktop en 400 miljoen pageviews via de mobiele site en apps. De ‘vaste website’ verwerkt maandelijks 75 miljoen bezoeken.

De nieuwe site van De Telegraaf

A photo posted by @laramargriet on

Foto: Kimberlee Edwards (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond