Deel dit artikel
-

Weer online records gebroken met Thanksgiving

Amerikaanse consumenten hebben van 1 tot 22 november, ondanks een korte pauze vanwege de verkiezingen, online al voor 25,59 miljard dollar aan cadeaus besteld. Op nagenoeg al die dagen ging de verkoop over de 1 miljard dollar heen. Vandaag wordt met Black Friday de volgende mijlpaal bereikt.

Het bezoekersverkeer – 4 procent hoger dan vorig jaar – kwam in de gemeten periode vooral van zoekadvertenties, zo heeft Adobe Digital Insights (ADI) becijferd. Direct verkeer naar sites bedroeg 28 procent van de verkopen, ook 4 procent meer dan een jaar geleden. Verwijssites als RetailMeNot deden het minder goed, evenals sociale media.

47 procent van alle bezoeken werd gestart vanaf een mobiele telefoon, 29 procent deed inkopen met zijn mobiel. iOS passeerde Android in aantal verkopen. Maar desktop zag de hoogste conversie.

Aanvankelijk was Adobe nogal somber over de online verkopen doordat de kooplust tijdens de verkiezingsdagen terugliep. De remedie: diverse retailers begonnen al vroeg met het afprijzen van artikelen. Gap Inc verlaagde woensdag de prijzen met 50 procent, Office Depot met 60 procent.

Adobe verwacht dat in vijf dagen (Thanksgiving tot en met Cyber Monday) 6,9 procent meer online omzet wordt gegenereerd, maar Deloitte denkt dat het wel eens tussen de 15 en 17 procent kan worden. Gisteren is de online omzet volgens Adobe boven de 2 miljard dollar uitgekomen.

Amerikaanse consumenten besteden de komende dagen in elk geval 30 procent meer tijd dan normaal in winkelapps dan in voorgaande jaren. Marktvorser App Annie leidt de trend af aan het gebruik van zo’n 1 miljoen Android apps. Gemiddeld besteden consumenten 19 minuten aan het winkelen in apps, 30 procent meer dan vorig jaar. Niet verrassend worden apps in deze periode ook vaker geopend, tot 40 procent meer dan in voorgaande jaren.

Vooral Amazon merkt de stijging. Daar zou het appgebruik met 70 procent zijn gestegen.

Vandaag wordt ook in Nederland op bescheiden schaal Black Friday online gevierd. Wehkamp heeft kortingen tot 60 procent op kleding en 35 procent op speelgoed en games. Ook Media Markt en Apple stunten met prijzen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jochem Vroom

Bescheiden schaal… Denk zo’n 2 á 3 keer groter dan voorgaande jaren. Wellicht brutaal om hier een linkje te dumpen, maar kijk maar eens, naar wat er allemaal te halen is: actiecode.nl/tag/black-friday, wij verwachten op onze sites (kortings – gerelateerd) in NL boven de 120.000 bezoekers vandaag. Vorig jaar waren dit er 45000.

Mirjam

Hopelijk zijn kortingscode sites zoals actiecode.nl in de toekomst overbodig. Zijn ze eigenlijk nu al. Het levert webshops juist schade op. Klanten hebben in de meeste gevallen alles al in hun winkelwagen staan waarna ze opzoek gaan naar een kortingscode. Webshops kunnen beter een eigen kortingscodepagina maken, veel effectiever.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond