Deel dit artikel
-

Thomas Joosten investeert in Komparu

Thomas Joosten, oprichter van M4N en voormalig topman van Zanox, neemt een belang in technologiebedrijf Komparu. Het bedrijf levert technologie waarmee uitgevers specialistische productvergelijkers in hun sites kunnen integreren.

Zojuist presenteerde Komparu zijn nieuwe site en een aantal technische vernieuwingen in de dienstverlening. Daarnaast werd de participatie van Thomas Joosten bekendgemaakt, de ondernemer die in september Zanox International als CEO verliet.

Hoeveel geld hij in Komparu investeert en tegen welke waardering dat gebeurt houdt verkoopdirecteur Bart van Raak voor zich. “Hij zal zich met de strategie en de aanpak van onze groeiplannen bemoeien.”

Komparu is een bedrijf dat in 2013 is begonnen. Het koopt data in uit externe bronnen om een zo breed mogelijk veld te kunnen bestrijken voor zijn afnemers. Dat varieert van de financiële tot de telecomwereld en van energie tot de reiswereld.

“Vandaag presenteren we ook ons scaleable framework. Daarmee is het mogelijk om alle soorten data aan het systeem te voeden om daarmee waar ook ter wereld een productvergelijker te lanceren voor welke sector dan ook.”

De doelgroep van het nog jonge bedrijf bestaat uit het echelon productvergelijkers onder Nederlands grootste maar ook grote uitgevers die een specialistische vergelijker willen kunnen bieden en kleinere sites in de longtail.

Exacte gebruiks- en conversiecijfers wil Van Raak niet geven. Als indicatie geeft hij duizenden sales en ‘richting de honderdduizend bezoekers per maand’. Dat zijn cijfers die bij zijn afnemers worden gerealiseerd, de partijen die zich op de eindconsument richten.

De data die het bedrijf in de loop van de maanden en kwartalen verzamelt geven inzicht in consumentengedrag over verschillende sectoren. De dataspecialisten bij Komparu ontwikkelen systemen om op basis daarvan ook voorspellingen te gaan doen, “deep learning om zo relevant mogelijk vergelijkers te tonen.”

Op dit moment zet de onderneming, die in Orange Growth Capital zijn eerste investeerder vond, de eerste stappen buiten Nederland. In Duitsland biedt het een vergelijker voor verzekeringen, in Zwitserland worden stappen gezet om met een eerste partner live te gaan. “We richten ons eerst op de DACH-markt, daarna Polen en Zuid-Europa.

Hoe groot het marktpotentieel van het nieuwe Komparu is, kan Van Raak niet aangeven. “We werken vanuit de aanname dat dure en complexe producten een grote druk vormen op de maandelijkse uitgaven van huishoudens. Informatie om daarin verandering te brengen is erg versnipperd aanwezig op internet. Ons doel is dat te doorbreken met een schaalbaar softwaresysteem.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Noëlle Oostdam

Ziet er veelbelovend uit, goed om in de gaten te houden!

Ramon Jansen

Gefeliciteerd Bart.

Als Thomas zich er mee gaat bemoeien is succes verzekerd.

Ramon

Raul Tiru

Mooie ontwikkeling. Ben erg benieuwd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond