Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org wil van Consumentenbond duidelijkheid over bezorgkosten

Thuiswinkel.org heeft de Consumentenbond verzocht om data die zou moeten aantonen dat ruim een derde van de onderzochte webwinkels bij een retourzending de bezorgkosten niet altijd terugbetaalt. Volgens de bond werd op deze manier 12 miljoen euro aan bezorgkosten ingehouden.

Tot op heden heeft Thuiswinkel.org de gegevens nog niet aangeleverd gekregen. Alleen op basis van de onderliggende data kan met de leden een-op-een bekijken waar het in de praktijk is misgegaan en hen verplichten tot verbetering. ‘Ons uitgangspunt is dat wet- en regelgeving ook in de praktijk moet worden nageleefd, zodat de consument krijgt waar hij recht op heeft. Juist hier kunnen we als branchevereniging bijdragen aan het consumentenvertrouwen.’

In de wet staat dat de ondernemer alle betalingen van de consument vergoedt, inclusief eventuele leveringskosten, zo snel mogelijk doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping heeft gemeld. Daar hoort volgens de branche-organisatie nog een belangrijke aanvulling bij: de ondernemer mag wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden. Dat is afhankelijk van welk tijdstip eerder valt.

Thuiswinkel constateert ook een aantal niet-correcte feiten over wet- en regelgeving. Zo zegt de Consumentenbond dat voor internetveilingen geen bedenktijd geldt: bij de meeste internetveilingen geldt juist wel het herroepingsrecht.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen

Ik weet niet zeker of ik dit goed interpreteer… Maar begrijp ik het goed dat een webshop verplicht is gratis retouren aan te bieden?

Dus als 5% van de klanten gebruik maakt van retourneren, dan gaan webshops dus de prijzen voor 100% van de producten moeten verhogen. Zo ja… Dan is dit weer een typisch voorbeeld van autoriteiten die het goed lijken voor te hebben met de consument maar uiteindelijk zijn alle partijen slechter uit…

Dirkjan

@Jeroen nee. De webwinkel is alleen verplicht de bezorgkosten (dus van shop naar klant) te vergoeden bij retouren. De kosten voor het retourneren mag hij uitsluiten en komen dan voor rekening van de klant, mits de webshop dit vooraf voldoende duidelijk vermeldt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond