Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org: “Neem duurzaamheid serieus”

Online ondernemers moet het thema duurzaamheid serieus gaan nemen. “Als we het zelf niet doen, zal de overheid er ons over drie tot vijf jaar zelf mee gaan belasten”, aldus Wijnand Jongen.

Jongen liet zijn advies klinken tijdens de Webwinkel Vakdagen die in Utrecht.

“We moeten dit als branche nu zelf al op de agenda gaan zetten. Nu moeten de eerste stappen worden gezet.”

Vanuit een werkgroep bekijkt Thuiswinkel.org op welke onderdelen van het e-commerceproces groener kunnen worden gemaakt. De directeur denkt aan zaken als distributie, verpakking en de elektronica die nodig zijn om winkels draaiend te houden.

“In Engeland is een onderzoek gedaan naar de milieubelasting van offline winkelen versus online winkelen. Daaruit bleek dat webwinkelen iets minder belastend is. Zo’n onderzoek willen we ook voor de Nederlandse markt gaan houden.”

De gedachten en acties rondom het thema duurzaamheid hebben zich amper ontwikkeld sinds Emerce Magazine daar eind 2010 aandacht aan besteedde. Toen bleek al dat weinig ondernemers zich zorgen maken over klimaatverandering en wat ze daar tegen kunnen doen.

Thuiswinkel.org beweegt zich op de markt met drie P’s als leidraad: Profijt, People en Planet. De eerste twee hebben betrekking op de onderneming en de ondernemers, de laatste op de fysieke omgeving waarin ze zich bewegen.

Foto: Walmart (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond