Deel dit artikel
-

Enorme potentie online supermarkten Nederland

Elf procent van de Nederlanders doet wel eens boodschappen via internet bij de supermarkt. Nog geen procent van de omzet komt via het online kanaal, maar dat kan rap veranderen nu de grootste ketens fors investeren in ‘the last mile’.

Albert.nl is in Nederland veruit de dominantste partij van de online supermarkten. Het marktaandeel ligt op 69 procent. Dat is aanzienlijk, maar dat betekent niet dat de kaarten al geschud zijn. Supermarkten zetten via internet nu 290 miljoen euro om op een markt waar jaarlijks 34 miljard euro in omgaat.

Ahold investeerde afgelopen jaren al aanzienlijk in het digitale kanaal. Het is al jaren mogelijk om via internet boodschappen te bestellen en thuis te laten bezorgen. De transportkosten van tussen de vijf en twaalf euro schrikken de consument mogelijk nog het meest af. De Europese klant wil namelijk niet meer dan tussen de vier en zeven euro betalen.

Boodschappen bezorgen voor vier euro kan financieel niet uit voor de supermarkten. De zogeheten pick-up points blijken een goed alternatief. Immers, de klant neemt dan de transportkosten op zich. De supermarkt hoeft er enkel voor te zorgen dat de orders verwerkt worden en op de afgesproken tijd klaar staan.

Het onderzoek The State of Online Grocery Retail in Europe van de startup Syndicateplus uit Amsterdam laat zien hoe de online supermarktmarkt er nu voor staat. Samen met Blauw Research maakte Pieter van Herpen de stand van zaken op in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk.

Hij signaleert dat de Nederlandse markt nog veel veranderingen kan verwachten. Albert Heijn rolt nu zijn pick-up points uit door Nederland, PostNL ontwikkelde met Vershuys een dienst om versboodschappen te leveren en Jumbo Supermarkten maakt zich op voor een e-commerceaanval. Laatstgenoemde heeft het voordeel dat het als nieuwkomer geen legacysystemen heeft en zijn technische infrastructuur van de grond af kan opbouwen. De eerste resultaten daarvan moeten dit najaar zichtbaar worden.

Van Herpen: “In Nederland is het ophalen van boodschappen even populair als het laten bezorgen. De markt in Nederland wordt sterk beïnvloed door de dominante positie van Albert.nl. Het gebrek aan concurrentie komt de diepte en diversiteit van dienstverlening binnen de Nederlandse e-grocerymarkt niet ten goede.”

“Engelse consumenten laten hun online boodschappen het liefst bezorgen (88%). Ook groeit het aantal ‘pick-up-points’; plekken waar boodschappen kunnen worden ophalen zoals in de supermarkt of bij een metrostation. In Frankrijk wordt negentig procent van de bestelde online boodschappen met de auto opgehaald bij een pick-up point. Frankrijk kent ruim tweeduizend van zulke drive-through pick-up points.“

“In Engeland, de meest ontwikkelende e-grocerymarkt in Europa, bedraagt het online kanaal slecht 3,8 procent van de totale grocerymarkt.”


Syndicateplus is een nieuw bedrijf dat een soort online marktplaats voor informatie biedt voor merken en retailers. Van Herpen en zijn team zorgen ervoor dat fabrikanten als Unilever, P&G, Heinz en Nestlé hun productinformatie in een centrale, algemeen toegankelijke database kunnen stoppen. Retailers kunnen daaruit putten om de productbeschrijvingen op hun site mee aan te vullen.

Van Herpen vergelijkt zijn systeem ook wel met Github, aangezien externe ontwikkelaars erop kunnen inhaken en hun eigen apps mee kunnen bouwen.

Foto: Feliciano Guimarães (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

HBS Nederland

Supermarkten moeten zelf het logistiek gedeelte van bezorgen van de boodschappen niet willen doen. Dat moeten ze uitbesteden aan de vervoerders. Het is begrijpelijk dat de consument niet veel kwijt wil aan het transport kosten, maar voor de genoemde bedragen kan de kleine vervoerders zeker wat mee. Het hangt uiteraard af (van verschillende factoren) bijvoorbeeld van de hoeveelheid van de te bezorgen boodschappen per uur/dag enz… maar de ligging van het gebied. Dus logistiek gedeelte is naar mijn inzien goed te doen. Supermarkten moeten eerst hun digitale kanalen beter organiseren, namelijk afstemmen en toegankelijk maken voor de consument.

K. Carras

De huidige dekkingsgraad van grootste speler AH is ook nog niet erg hoog te noemen: http://i59.tinypic.com/sec27l.jpg . Ook lijkt het alsof AH nog geen zoekmachine optimalisatie toepast op hun website “www.Albert.nl” (www.ah.nl/appie/albert) – concurrent Plus staat bijvoorbeeld nog boven ze.

S. Bakayoko

AH moet simpel de last mile uit besteden aan de koerierdiensten. Die kunnen op een betaalbare wijze uit te voeren. Goed voor AH en ook voor de koeriersbedrijven als professionals.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond