Deel dit artikel
-

‘Grote bedrijven onderschatten de kracht van startups’

Er waait een andere wind in de top van het Nederlandse bedrijfsleven, merkt ondernemer Yuri van Geest (40). CEO’s en topcommissarissen staan open voor de ideeën over fundamentele veranderingen en disruptie die hij met topexperts schetst. “De tijd van corporate innovatie is voorbij.”

Wij spreken Van Geest bij Las Palmas in Rotterdam. Een restaurant op de Kop van Zuid dat met enige fantasie ook als metafoor voor zijn werkzaamheden kan worden gezien; een plek die ruim een eeuw geleden het vertrekpunt van de Holland Amerika Lijn was. Een grensverleggende reis voor velen.

Denken en handelen zonder grenzen is ook wat Van Geest aan Nederland probeert te onderwijzen. In 2007, het eerste jaar van de iPhone, was hij medeoprichter van de non-profitbijeenkomsten van Mobile Monday. Boeiende, goedgeïnformeerde sprekers uit binnen- en buitenland werden naar de Rode Hoed gehaald om de toekomstscenario’s te schetsen. Zeven jaar later is ‘Mobile’ een industrie waar, buiten de netwerken om, alleen al tientallen miljarden in omgaat.

Zoektocht
Van Geest stond mede aan de basis van een aantal andere initiatieven: Quantified Self Europe, TEDxAmsterdam, Singularity University Nederland & Europa en Lean Startup Machine Nederland. Allemaal platformen waar hij toppers op innovatiegebied koppelt aan een hongerig publiek en zo en passant aan zijn eigen netwerk bouwt.

“Met Singularity University en Lean Startup liep ik jarenlang tegen muren op. Sinds januari ben ik echter heel optimistisch. De houding van ‘dat zien we over een paar jaar wel’ lijkt omgeslagen in een behoefte naar een nieuwe economisch impuls in onze samenleving.”

Bij Singularity University, een project van Google en NASA, krijgen de meest vooruitstrevende denkers en wetenschappers in de zomer een blik in de toekomst. Van robotjes die vanwege gezondheidsredenen in onze bloedbanen rondzwemmen, kunstmatige intelligentie tot crowdfunding en voorgeprogrammeerde genen. Het is volgens Van Geest iets waar de top van ons bedrijfsleven wel degelijk rekening mee moet houden. “Sommige zaken spelen zich hierbij dicht bij huis af. Neem ons Westland dat op het gebied van Food een zeer vooruitstrevende omgeving is. Dat blijkt tevens uit het feit dat Japanse premier Abe er tijdens de nucleaire top een bezoek aan bracht. Met vijftien bedrijven uit het Westland heb ik onlangs ook een innovatietraject gedaan.”

Hetzelfde doet hij momenteel op directieniveau bij KLM, waarmee hij een aantal toekomstscenario’s uitwerkt. “Per scenario kijken we vervolgens welke competenties je als bedrijf moet opbouwen om in de toekomst waardevol te zijn. Je zit als organisatie dan altijd veilig, wat er in de wereld ook gebeurt.”

Hoe vertalen al die vergezichten zich naar de Nederlandse praktijk? “Bedrijven moeten sowieso meer gaan samenwerken met de innovators uit hun omgeving. Ze hebben nu namelijk vaak totaal geen notie van de specialistische communities en hackerspaces die er al zijn. Wij koppelen die twee aan elkaar. De tijd van alles zelf doen, de tijd van corporate innovatie, is voorbij. Als je daaraan vasthoudt, besta je als bedrijf over tien jaar niet meer.”

Kwartje
Een van Van Geests klanten is Havenbedrijf Rotterdam, dat hij hielp met het ontwerpen van de toekomstige routekaart. Daarbij komen zaken als big data, robotica, nanotechnologie en sensoren aan de orde. “Het Havenbedrijf heeft veel databases met informatie over stromen van schepen, goederen, data, containers, et cetera. Dat willen ze moderniseren. Op een praktisch niveau kun je dan denken aan de vraag: hoe moet je data remixen om tot nieuwe toepassingen en functionaliteiten te komen?”

In de zoektocht naar een antwoord is een tweedaagse hackathon georganiseerd. Met hackers, ondernemers en studenten. Hierdoor leerde de organisatie anders naar zichzelf kijken. “Innovatie ontstaat alleen door schaarste van tijd en research. Telkens weer”, aldus de geboren Rotterdammer.

Zo’n hackathon is geen doel op zich, maar volgens Van Geest een eerste stap voorwaarts. “De hoofdtrends zijn daarbij: Do It Yourself, de deeleconomie en de fragmentarisatie door startups.” Zoals WhatsApp die de hele sms-markt om zeep hielp. “Grote bedrijven onderschatten de kracht van startups. Pas als je laat zien dat alle sectoren wereldwijd, op alle niveaus, met deze ontwrichtende werking te maken hebben, valt veelal het kwartje.”

Bij innovatietrajecten kijkt Van Geest met zijn team ook naar welke technologie het bedrijf zelf heeft, waar het mee te maken krijgt, wat hun toekomstvisie is en wat het punt verder weg aan de horizon is. “Vervolgens ga je kijken hoe je daar komt, met welke strategie, welk programmamanagement, met welke competenties, en of je die nog moet ontwikkelen of aankopen. En met welke partners en in welk patroon je welke pilots volgens Lean Startup doet.”

Kickstarter
Bedrijven als Google en General Electric zijn volgens Van Geest klaar voor de toekomst, omdat ze de disruptieve technologieën in de eigen organisatie embedden. En tot wasdom proberen te brengen. “De aankoop van Oculus door Facebook is hier een signaal van. Maar ook dat Apple een iWatch ontwikkelt.”

Een andere verandering, die nu al zichtbaar wordt, is de rol en betekenis van marketing. Die staat onder druk of is het omslagpunt eigenlijk al gepasseerd. “Het gaat niet meer om het opbouwen van imago maar van identiteit, het aantonen van purpose. Marketingcommunicatie wordt een functionele dienst. De ontwrichters van de nabije toekomst richten zich juist op het ontwikkelen van nieuwe producten en -innovaties. Zaken als design, creativiteit en verbeelding komen centraal te staan. Dat zie je overal. De vraag is dan hoe je dat organiseert.” Het antwoord lijkt dat de consument dat zelf wel doet via platformen als Kickstarter, Lendingclub, Clinkle en eToro. Niet de bank, maar de gebruiker beoordeelt welk project een investering verdient.

* Dit artikel verscheen eerder in aprilnummer van Emerce magazine (#130)

Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond