Deel dit artikel
-

Tijdschrift Linda gestopt met Layar

Te weinig belangstelling bij de lezers voor de digitale lagen en de versnippering tussen de verschillende digitale toepassingen zijn door tijdschrift Linda aanleiding om te stoppen met de mobiele app Layar.

Volgens redacteur Simone Timmers is te weinig animo voor Layar onder onze lezers. Aan Bedrijfsjournalistiek.nl vertelde ze eerder deze maand: ‘Het blijkt heel erg moeilijk om print en digitaal met elkaar te verbinden. Layar is toch een extra stap, een extra handeling die mensen moeten verrichten. Terwijl onze lezers gewoon even rustig op de bank hun blaadje willen lezen.”

De Kampioen van de ANWB heeft inmiddels dezelfde respons van lezers, maar gaat nog even door. Ongeveer drieduizend lezers maken er wel gebruik van.

Layar moest in 2012 zijn strategie herzien toen bleek dat haar app, waarmee op basis van gps-signalen de directe omgeving verkend en ‘geduid’ kon worden, door gebruikers grotendeels ongemoeid werd gelaten. Vervolgens werd de Layar Creator gelanceerd: een selfservice-webapplicatie om gedrukte pagina’s te activeren met digitale content.

Verschillende tijdschriften hadden de techniek van Layar toen al toegepast, waaronder VTwonen van Sanoma Media, NRC.next, de LINDA en Eppo.

Vorige week nog heeft Layar zijn nieuwste functies in Layar 8.1 toegelicht. Daarbij benadrukte het Nederlandse bedrijf nog eens dat interactieve print nog altijd een grote aantrekkingskracht heeft op lezers.

Deel dit bericht

3 Reacties

Natasja Voogd

Ik wist niet eens dat Layar nog bestond…

Ronny van Dooren

In het artikel staat het al: mensen willen helemaal niet met twee apparaten (want dat is de krant ook) tegelijk bezig zijn. Bovendien zijn ze daar niet voor “gemaakt”.

Uiteraard is deze categorie producten / diensten zeer zeker boeiend, vooral om te ontdekken wat wel werkt. Daarom zouden publishers zelf veel meer kapitaal in dit soort nieuwe mediabedrijven moeten steken. En vooral geen geld moeten “weggooien” richting bedrijven die al over hun hoogtepunt heen zijn – hoe goed of vernieuwend ze eens ook waren.

Wim Tjaberinga

Ik ben een groot fan van Layar, maar vind in mijn omgeving – privé maar ook zakelijk – weinig gehoor als ik het over de applicatie heb. Men kent het gewoonweg niet. Na een korte demo (met de business card van Fertile Ground) is men wel heel verrast over de mogelijkheden. Meerwaarde van een digitale laag over een magazine ziet men echter niet. Immers de content van deze laag is meestal niet urgent en de context waarin het wordt aangeboden via een magazine klopt niet. Men vind het ronduit flauw om informatie te verstoppen in een magazine die alleen met een mobiele telefoon ontsloten kan worden. Men is immers aan het lezen! Mijn advies aan Layar is om beter te gaan luisteren (en kijken!!!) naar consumenten en klanten die met de applicatie gaan spelen. Dit zal zonder enige twijfel andere en interessantere toepassingen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een digitale informatielaag over producten, etc. Maar nog mooier wordt het wanneer Google Glass op de markt komt, dan heeft men geen smartfone of ander apparaat nodig om Layar te gebruiken. Dus Layar, ga er asap mee aan de slag! Concentreer je verder op het ontwikkelen van een relevante toepassingen van de app en bijvoorbeeld minder op internationale expansie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond