Deel dit artikel
-

TMF: Komende drie jaar geen interactieve digitale TV

Update: "Het is mijn inziens onwaarschijnlijk dat men in Nederland de komende drie jaar interactieve digitale televisie gaat uitrollen." Dat zegt Joris van Heukelom, content director van de televisiezender, in het vernieuwde Emerce-magazine. Volgens Van Heukelom is de consument er nog niet aan toe en dient eerst het technologisch platform te worden uitgerold. Een beetje het kip en het ei verhaal dus.

Dit is meteen de reden waarom TMF de laatste maanden extreem is gaan experimenteren met de implementatie van interactiviteit binnen een lineair analoog kanaal. Een totaal ander verhaal dus waarbij door middel van een mobiele return path, met name sms, interactiviteit tot stand komt. Een snelle komst van pure biderectionele interactieve tv is wenselijk maar zal volgens Van Heukelom dus nog enkele jaren duren.

Volgens Van Heukelom is het zeer de vraag of de consument ooit bezig zal zijn met digitale interactieve televisie. "Je moet hem wel een reden geven om over te stappen van de huidige naar een nieuwe situatie. Waarom zou een kijker kiezen voor een settop-box als hij deze niet gratis krijgt? Hij heeft al dertig kanalen of meer." Van Heukelom schat het aantal settop-boxen voor interactieve televisie op een paar honderdduizend, maar merkt op: "gemeten naar de impact stelt het niet erg veel voor."

TMF, dat veel met interactieve elementen (zoals een SMS-applicatie voor TV) werkt, maakt geen digitale interactieve televisie, meent Van Heukelom. TMF wekt volgens hem momenteel alleen "de perceptie van interactiviteit", maar de zender blijft de regie voeren over het kanaal. Bij echte interactieve televisie met een settop-box, is er sprake van bidirectionaliteit, aldus Van Heukelom. "Dan ligt de regiefunctie bij de ontvanger en dat is het wezenlijke verschil. "

Zolang interactieve televisie nog zo ver weg is, wil TMF de kijker een interactief platform bieden. Van Heukelom: "De kijker is de journalist in combinatie met content genererende applicaties met de zender als gatekeeper". Daarbij beschouwt TMF zichzelf als "politieagent" die bepaalt of de content op de zender wordt gebracht. "Nu kunnen we middels het ID-systeem op het scherm al foto's laten zien, maar als in 2003 MMS wordt uitgerold worden dat ook dynamische beelden."

Deel dit bericht

2 Reacties

A.Treur

Het "publiek weet niet wat ze met interactiviteit wil" is de stelling. Er wordt nu echter geen passende interactie aangeboden. Bovendien is creativiteit bij de uitzendgemachtigden wat de huidige formats betreft ver te zoeken. Als 1 format geschikt is naast sport voor interactiviteit is het wel muziek. Settopboxen hadden evenals straks de digitenne receivers gratis (gesponsored of in combinatie met andere hardware. Wanneer gaat hardware weer eens samen werken met software?) aangeboden moeten worden. Men zoekt het in het monomedia universum en soms kijkt men interactive kunstjes van anderen af. SMS en txt bieden naast internet al redelijke multimedia voor interactiviteit em kunnen gebruikt worden om de toekomstige bijna Trojaanse interactive programma's nu al ingebed te krijgen in het gebruiks en belevingspatroon van de consument gebruiker. Dan hoeft interactieve TV zelfs voor TMF niet lang te duren. Zeker geen 3 jaar.

megaroot

De doelgroep van deze diensten is vrij duidelijk: 12 tot 16 jarigen. Tieners die (over het algemeen) zojuist een gsm hebben gekocht en wel op zoek zijn naar nieuwe gadgets. Niet dus. Die doelgroep heeft nog geen inzicht in de waarde van geld en gaat dus de hele dag zitten te sms'en naar TMF. De tikker bij TMF draait door en uiteraard wordt het geldpakhuis elke minuut voller. TMF krijgt nl. een kickbackfee per sms, als je er vanuit gaat dat elke 2,5 seconden een nieuwe sms wordt geplaatst, zijn er dat 1440 per uur, wat TMF met 10 uur sms'en per dag circa 21.900 euro opbrengt… Niet gek voor een applicatie welke vrijwel kostenloos te implementeren is..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond